Automatikus dokkolás

A Semcon nemzetközi technológiai cég 1980-ban alakult Svédországban, és jelenleg nyolc különböző országban több mint 30 képviselettel rendelkezik. A Semcon az emberi igényeket kielégítő, az emberi viselkedést figyelembe vevő termékeket fejleszt. Ügyfeleink versenyképességének javításához mindig a végfelhasználó igényéből indulnak ki, mivel a legjobb termékek megalkotásához a felhasználó igényeit kell ismerni a legalaposabban. Régi történet, hogy az USA-ban nem lehetett eladni azt az autót, amelyikben a kólának nem volt pohártartója, vagy nem volt jól elérhető helyen.

A közelmúltban a Semcon egy kampány keretében arra kérte az embereket, hogy mondjanak példákat olyan termékekre, amelyekből hiányzott a női perspektíva. Több mint 500 javaslat érkezett be. Egy részük megemlítette, hogy milyen bonyolult hölgyek számára az utánfutók csatlakoztatása az autókhoz. Bizonytalannak érzik magukat – talán magyar hölgyek ritkán kerülnek ilyen helyzetbe –, amikor utánfutót, lószállító kocsit, lakókocsit vagy hajószállító utánfutót kell szállítaniuk. Miért van az, hogy a vontatáshoz használt eszközök 1932 óta alig változtak valamit? Miért is ne lehetne egyszerűbb az utánfutó csatlakoztatása?

„Könnyű szem elől téveszteni a teljes képet – például a nők szempontjait –, amikor a műszaki fejlesztők többsége férfi . Mert, ha nem gondoljuk egy termékről, hogy nehézkes a használata, akkor kicsi rá az esély, hogy változtassunk rajta.” – magyarázza Markus Granlund, a Semcon vezérigazgatója. Az utánfutóval való tolatás, különösen, ha 90 fokos befordulással kell párosulnia, a gépkocsivezetők legnagyobb részének megoldhatatlan feladatot jelent. Ha fizikai erővel bírják, inkább leakasztják és kézzel a kívánt helyre mozgatják. Ezt az automatikus (autonóm) tolatást (Trailer Assist) az autógyártók az asszisztensek körében már opcióként kínálják.

Az Automatic Trailer Connection (ATC) koncepciója a Semcon által 2018 tavaszán elindított Add Perspectives kampány eredménye, amely arra világít rá, hogy több nőre lenne szükség a műszaki fejlesztések területén. Egy válogatott, kizárólag nőkből álló termékfejlesztő csapat a vontatást és az utánfutó csatlakoztatásához szükséges számos manuális műveletet szemelte ki fejlesztési területként. A cél az volt, hogy intelligens, felhasználóbarát megoldást keressenek, amely a jövő önvezető autóihoz is használható lesz majd. Az Automatic Trailer Connection (ATC) nevű vontatókoncepció automatikusan csatlakozik az utánfutóhoz. Mialatt a vezetőnek ki sem kell szállnia az autóból. „Az a csodálatos, hogy ez a koncepció azon az intelligens rendszeren alapul, amivel a mai autók már eleve el vannak látva. Ha megnézzük, mekkora hatalmas összegeket fordítottak az autóiparban termékfejlesztésre az elmúlt 80 évben, különös, hogy senki nem változtatott semmit az utánfutó-csatlakoztatáson."

ÍGY MŰKÖDIK AZ ATC-KONCEPCIÓ

Amikor az autó és az utánfutó mintegy két méterre vannak egymástól, az autó kamerás érzékelője felismeri az utánfutót, és megkezdi a „dokkolást”. A gépkocsivezető megnyomja az automatikus csatlakozást jelző „Auto Attach” gombot az autóban lévő kijelzőn, és az autó önvezető módon az utánfutóhoz tolat. Az autó és az utánfutó is csatlakoznak a felhőhöz, ami lehetővé teszi számukra a kommunikációt és a helyes pozicionálást. Vontatórúd helyett az autó lökhárítójában található aljzatba csatlakozik az utánfutó. Ehhez semmilyen kábel nem szükséges. Olyan, mintha egyszerűen a villamos hálózathoz csatlakoztatna egy átlagos eszközt – a csatlakozást azonban maga az autó önműködően hajtja végre.

Az autó aljzatában lévő mechanikus zárrendszer rögzíti az utánfutót. Az autóban lévő kijelző ezt követően információt nyújt a súlyról, a teher eloszlásáról, a sebességhatárokról, a féklámpákról stb. Az utánfutó támasztókereke egy elektromos motor segítségével automatikusan visszahúzódik, és ugyanez a motor állítja be a megfelelő magasságot is a csatlakozás során. „Ezt a koncepciót elsősorban azért alkottuk meg, hogy megmutassuk vele az új perspektívák által létrehozható hatalmas változást. Reméljük azonban, hogy az autó- és utánfutógyártók fi gyelmét is felkelti, és gondoskodnak a további fejlesztésekről” – teszi hozzá Sofi e Askenbom.