A nehézgépjármű-gyártókat is komoly kihívás elé állította az EU
Kompromisszumos megoldásként 30 százalékkal szorítanák le az Európai Unió tagállamai az új teherautók és buszok átlagos szén-dioxid-kibocsátását 2030-ra a 2019-es szinthez képest - állapodtak meg a környezetvédelemért felelős miniszterek csütörtöki brüsszeli tanácsülésén.
A tagállamok kormányait tömörítő tanács tárgyalási mandátuma megfelel az Európai Bizottság eredeti javaslatában szereplő számoknak, azaz 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal kellene mérsékelni az új nehézgépjárművek által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét a 2019-re előirányzott értékhez képest.
A közös álláspont elérése megnyitja az utat az intézményközi egyeztetések előtt a másik uniós társjogalkotó szervnek számító, ennél valamivel ambiciózusabb, 20 és 35 százalékos csökkentést zászlójára tűző Európai Parlamenttel. A szavazás egyhangú volt, egyedül a hatalmas autóiparral rendelkező Németország képviselője tartózkodott.
Svenja Schulze német környezetvédelmi miniszter elmondta, ő szíve szerint igennel szavazott volna az egyezségre, de a berlini kancelláriának más az álláspontja. "Több mint zavarba ejtő az elszigetelődés egy ilyen fontos környezetvédelmi ügyben" - fogalmazott.
A tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése azon vállalások keretében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében legalább 40 százalékkal kellene csökkentenie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest. Európában évente 400 ezer korai haláleset írható a légszennyezés számlájára.