... sic itur ad astra
E Vergiliustól származó sor, az „… így jutsz el a csillagokig”, egy „lapszélben” nem igazán illő, de a publicisztika, mondanivalójának kiemelésére, sok mindenre képes.
A Mercedesről, Kecskemétről és a Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid autóbuszról „autótechnikásan” szól ez a lapszél.
A csillag, a nevezett gyár jelvénye adja a kapcsot. Kecskemét városa mindig is kiemelt helye volt az országnak, mikroklímája ténylegesen és áttételesen is egyedi, vonzó. Történelme, műemlékei, kulturális hagyományai és kulturális élete, exkluzivitásai például a játékmúzeum vagy a katonai repülőtér és rendezvényei, a Kodály Intézet, a GAMF kampusza, hogy csak néhányat említsünk, emelték és emelik ki. Fejlődését az autópálya megépítése is nagyban segítette. Ma ipara is jelentős. Kecskemét felkerült Európa térképére! Természetesen ott volt eddig is, de a mai világ szempontjai szerint is megerősödött. Ez nagyban köszönhető a Mercedes gyár és alkatrész-beszállítói letelepedésének. És most, mint az a következő sorokból kiderül, méginkább…
A város autóbusz-beszerzéséről akarok szólni, mely engem – mit tagadjam – ámulatba ejtett. Jöttek már korábban is a hírek, hogy „jövőbe mutató” tömegközlekedést szeretne a város megvalósítani. Talán metró és magasvasút nem jöhet szóba, mágnespályán lebegő villamos is futurisztikusnak tűnt nekem. Marad az autóbusz-közlekedés korszerűsítése világszínvonalú járművekkel. Sajnos hazai gyártásban ilyen nincs, marad egy prominens külföldi buszgyártó terméke Euro VI motorral vagy földgáz tüzelőanyaggal. A mai buszállományhoz képest ez is igen nagy dolog lenne.
És erre jött a meglepetés: a ma még a világon nagy ritkaságnak számító hibrid, mégpedig soros hibrid a kiszemelt fajta.
Láttunk már közelről is ilyet pár évvel ezelőtt Szegeden, az Autótechnikában beszámoltunk róla 2010 augusztusában. Akkor áttűnő jelenség volt, Bukarest felé menet állították meg a Tisza Volán munkatársai egy rövid ismerkedésre, még egy szakmai konferenciát is összehozva ennek apropóján.
A technikai megoldások varázsa, üzemi paraméterei nyűgöztek le mindenkit. Más dimenziók, melyek minket fényévekkel kerülnek el. Ennek oka egyedül csak a busz csillagászati ára.
Ezért is okozott meglepetést a hír: Kecskemét városa vesz ezekből a buszokból. 2014 első negyedévében érkezhet 25 Mercedes-Benz Citaro G BlueTec®-Hybrid autóbusz.
A 25 darab Mercedes hibrid busz egy időben történő beszerzése és forgalomba állítása nem csak Magyarországon, de a világon is egyedülálló. Ebből a típusból világszerte ma még összesen 62 darab közlekedik, az egy városban lévő legnagyobb flotta is 12–15 darabból áll. Az egyenként 562 900 euróba (az új buszok beszerzési ára mindösszesen mintegy 4,2 milliárd forint) kerülő járművek beszerzése nagyrészt európai uniós forrásból valósul meg, így Kecskemét városnak a buszok egyenként alig 8 millió forintjába kerülnek.
Kecskemét új, zéró emissziós zónájában a Citaro G BlueTec Hybrid akár 10 kilométert is képes megtenni a dízelmotor használata nélkül. Az autóbuszon összesen négy elektromos kerékagymotor működik, amelyek a lítiumion-akkumulátorból nyerik a szükséges elektromos energiát és fékezés esetén képesek energiát visszatáplálni a rendszerbe.
Kedves üzemeltetők, javítók, nagy kihívás itt minden: az aranyhomokra aranyérték került, aminek minden eleme aranyárba fog kerülni.
… Sic itur ad astra.