Teljesíthetőek az ambiciózus elektromos járműgyártási célok?

Az ABB technológiai vállalat egy közelmúltbeli jelentése rávilágított azokra a kihívásokra, amelyekkel az autógyártók szembesülnek, miközben az elektromos járművekre való átállás felgyorsul, így az összeszerelési és ellátási láncok hatalmas komplexitását is kezelni kell.

A Flexing for the Future, az ABB Robotics által szponzorált és az Ultima Media által készített „2035-ös globális hajtáslánc-előrejelzési jelentés”. A jelentés szerint az autógyártóknak rugalmasabb és együttműködőbb megközelítést kell alkalmazniuk termelési és logisztikai infrastruktúrájukban, ha meg akarják őrizni a jövedelmezőséget és minőséget a következő évtizedben.

Az éghajlatváltozás mérséklésére vonatkozó ambiciózus célokkal, valamint a szabályozások és a fogyasztói attitűdök hatalmas regionális eltéréseivel szemben a gyártók olyan platformok és gyártólétesítmények fejlesztésével válaszolnak, amelyek a gyártásra tervezett hajtásláncok összetett csoportjait képesek befogadni, a benzintől és a dízeltől a hibrid és akkumulátoros elektromosig, valamint feltörekvő a technológiákat, mint például a hidrogén üzemanyagcellákat.

Ez a változatosság a komplexitás új szintjét vezetheti be, amely messze túlmutat az egész globális logisztikai és ellátási láncon. Mivel a hagyományos belsőégésű motorok által hajtott hajtásláncok kevés csereszabatos alkatrészt tartalmaznak az elektromos járművekével, az alkatrészellátás és az ehhez köthető logisztikai feladatok sokfélesége gyorsan kezelhetetlenné válhat. Ezen túlmenően a piaci feltételek, a kormányzati ösztönzők, a jogszabályok és még maga a mögöttes technológia változásának sebessége is arra sarkallja a gyártókat, hogy törekedjenek a még nagyobb rugalmasságra, ami a változásokra történő gyors reagálás előfeltétele. A jelentés azt sugallja, hogy a gyártóknak egyre inkább a digitalizáció és az automatizálás felé kell fordulniuk, hogy biztosítsák a kihívások kezeléséhez szükséges rugalmasságot.

„A hagyományos gyártási architektúrák feloldásával és a moduláris cellák, platformok bevezetésével a gyártók lehetőséget kapnak az egyes cellák módosítására vagy akár cseréjére anélkül, hogy költséges gyártási megszakítások, leállások kellenének.” – mondta Joerg Reger, az ABB Robotics autóipari üzletágának ügyvezető igazgatója. „Ezek a változtatások lehetővé teszik a gyártók számára, hogy kicsiben kezdjék meg az összeszerelési folyamat kulcsfontosságú részeit, majd cellák, platformok hozzáadásával modulárisan bővítsék az összeszerelési folyamatot, ahogy az igények változnak. Azáltal, hogy rugalmasságot építünk be a folyamatba, megteremtjük az eszközöket ahhoz, hogy ezt a növekvő összetettséget ne csak kezeljük, hanem lehetőséggé is alakítsuk.” (Küllei)

A jelentés nem hagyja parlagon a beszállítókat sem. A jövőbeni megoldás egyik markáns összetevője a gyártó és beszállítója közötti szorosabb együttműködés szükségessége. A beszállítók számára az a kihívás, hogy szakértelmük bizonyos terméktechnológiákra és gyártási folyamatokra összpontosuljon. Azonban a jelentés azt is megjegyzi, hogy a rugalmas automatizálás elérése nem csupán robotok beszerzésén múlik; teljesen friss látásmódot igényel, aminek központi kérdése: hogyan lehet maximalizálni a gyártási hatékonyságot egy bizonytalan és gyorsan változó környezetben.