Válogatás az MTI autóipari híreiből
Elcometal Kft. Autógyári kötőelem beszállító
Mintegy 180 millió forintból bővítette üzemcsarnokát a szegedi Elcometal Kft., a beruházáshoz a csavar- és kötőelemgyártással foglalkozó cég 61 millió forint támogatást nyert az Új Széchenyi Terv pályázatán. Az új 1600 négyzetméteres üzemben az amerikai exporthoz szükséges, speciális bárkóddal ellátott csomagolórészleget és a kutatás-fejlesztést szolgáló laboratóriumot alakítottak ki. A szegedi cég szabványos kötőelemeit olyan autó- és tehergépjármű-márkák főalkatrészeibe építik be, mint például a Mazda, a Toyota, a Nissan és az Audi. Az új üzem beindulásával 5–12 millió darabos megrendelések is teljesíthetők, és a jelenleg 40 fős vállalat további 10–12 alkalmazottat tud felvenni.
Négy év alatt 1500 új munkahely Tatabányán
Az elmúlt négy évben 1500 új munkahely jött létre Tatabányán, az önkormányzat gazdaságfejlesztési tevékenysége mellett a kormány pályázati forrásokkal összesen 10 milliárd forinttal járult hozzá az ipari park.
A már megtelepedett vállalkozások szinte mindegyike bővítette tevékenységét, közülük a legjelentősebb a Bridgestone 500 főnek munkát adó új csarnoka, mely 72 milliárd forintos beruházás. Az autóipari elektromos csatlakozóelemeket gyártó Delphi 2013-ban adta át 3,4 milliárd forintos beruházással épült új csarnokát, és az 1000 fős létszámot 1500 főre növelték. A japán autóüveggyárban, az AGC-ben idén avattak új gyártócsarnokot, ahol 100 új munkahely létesült, így most 730 ember dolgozik az üzemben.
A német utakon kiváltságokat kaphatnak az elektromos autók
Ingyenes parkolás, buszsávhasználati jog és sok egyéb kiváltság illetheti meg hamarosan az elektromos meghajtású autókat Németországban, a kormány formálódó terve szerint. A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) című lap hétfői beszámolója szerint a német közlekedési minisztérium és a környezetvédelmi tárca javaslatot készített az elektromos meghajtású autók népszerűségének növelésére, és a tervezet még a nyáron a kormány elé kerül, az új szabályokat pedig várhatóan 2015 februárjában vezetik be.
A német autóipari szövetség (VDA) – amely régóta szorgalmaz ilyen kiváltságokat, és adókedvezményeket is sürget a céges autóként használt elektromos kocsikra – alapvetően elégedett a javaslattal, de a szervezet elnöke kételkedik abban, hogy a hatóságok élnek is az új lehetőségekkel.
A tömegközlekedési vállalatok nem örülnek a tervnek, egyebek között attól tartanak, hogy a buszsávokat elözönlő elektromos kocsik csökkentik a közösségi közlekedés előnyét az autós közlekedéssel szemben. A főleg városi közlekedésre használt elektromos autónak „két fő hátránya van: szabad sáv kell neki és szabad parkolóhely, nálunk Berlinben viszont mindkettőből hiány van” – mondta Sigrid Nikutta, a berlini tömegközlekedési vállalat (BVG) igazgatótanácsának elnöke.
A német kormány terve azt a célt szolgálja, hogy az elektromos autók száma 2020-ra elérje az egymilliót az országban. Jelenleg csupán 12 ezer elektromos meghajtású kocsit és 85 ezer hibrid autót tartanak forgalomban, ami a 43,9 milliós németországi gépkocsiállomány mindössze 1,6 százaléka.
Hamis szoftvereket talált négy autószerelő műhelyben a NAV
Győr-Moson-Sopronban négy autószerelő műhelyben több elektronikai eszközt foglaltak le a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénzügyőrei, mert azokon nem jogtiszta szoftver működött. A bűncselekmények elkövetési értéke 16,5 millió forint – közölte a NAV hétfőn az MTI-vel. A Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdon-védelmi Szakmai Egyesületének munkatársaival közösen végzett ellenőrzésen összesen 57 illegális jármű-diagnosztikai szoftvert találtak.
A közlemény szerint a szoftvereket tartalmazó laptopokat, jármű-diagnosztikai műszereket, külső meghajtókat, DVD-ket a pénzügyőrök lefoglalták.
Az ellenőrzéseken a műhelyekben lejátszott zeneszámokat, a zeneszolgáltatásokat és az alkalmazottak foglalkoztatásának jogszerűségét is vizsgálták a pénzügyőrök.
Az előzetes szakvélemények alapján összesen 1733 másolt zeneszám esetében történt többszörözés, és a nyilvános zeneszolgáltatás engedélyezése is elmaradt. Egy esetben találtak olyan foglalkoztatottat, akinek a bejelentését a munkáltatója elmulasztotta.
A lefoglalt bizonyítékok alapján a pénzügyőrök szerzői, vagy a szerzői joghoz kapcsolódó jogok megsértése miatt feljelentést tettek a NAV pénzügyi nyomozóinál – áll a közleményben.
Kis benzinmotorokat gyárt az Opel Szentgotthárdon
Megkezdődött az Opel szentgotthárdi gyárában a kis hengerűrtartalmú benzinmotorok sorozatgyártása, amely az új Flex motorgyár fő terméke lesz. Ezzel teljessé vált a termékpaletta a mintegy 700 millió eurós beruházással épült gyárban, amely 2013 elején kezdte meg a termelést.
Az Opel 1,4, 1,6 és 1,8 literes benzin- és dízelmotorok gyártására hozta létre a Flex motorgyárat 650 ezer darabos kapacitással. A tervek szerint a termelés 2016-ra eléri az 560 ezer darabot, ennek több mint a fele kis benzinmotor lesz, 93%-át exportálják, és ez a magyar termékexport több mint 20 százalékát teszi ki.
A kis benzinmotorokból az idén mintegy 12 000 darabot gyártanak, az első teljes évben pedig 14 000 darabot. Az idén a motorgyár összesen 107 000 darab motort bocsát ki.
A Rába huszonnyolc hibrid buszt szállít Budapestre
Huszonnyolc dízel-elektromos hibrid autóbusz szállításáról írt alá megállapodást a Rába Járműipari Holding a Budapesti Közlekedési Központ egyik alvállalkozójával, a csuklós autóbuszok üzemeltetői tenderét megnyerő T&J Busz Projekt Kft.-vel.
Az új, alacsonypadlós, légkondicionált, legkorszerűbb Euro VI motorral felszerelt Volvo 7900-as típusú autóbuszok a jövő év elején állnak forgalomba a belvárosi vonalakon. A járművekkel akár 39 százalékkal kisebb tüzelőanyag-felhasználás, 40–50 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátás, valamint csendes, elektromotoros indulás válik lehetővé. A fejlesztések során a dízel erőforrást egy komplett elektromos hajtóművel építették egybe. A forgalmi viszonyoknak megfelelően az autóbuszok tisztán elektromos hajtással vagy a legszigorúbb kibocsátási normáknak is megfelelő Euro VI dízelmotorral is képesek működni, de a két hajtás egyszerre is működhet.