Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Könnyűépítésű féknyereg

A Continental középnehéz személyautókhoz fix féknyerget fejlesztett ki. Összehasonlítva a jelenleg elterjedt úszónyerges fékekkel, ezzel a konstrukcióval kerekenként 1,5 kg tömeget lehet megtakarítani. A fixnyergeknek van egy hallható gyenge pontjuk: merev keretük nem tudja a rezgéseket csillapítani. A fixnyerges fékek hajlamosak ennélfogva a fékezés folyamán nyikorgásra. A Continental, hogy ezt a tulajdonságot kiküszöbölje, a fékbetéteket már nemcsak csapokon rugókkal rögzítik a helyükre, hanem központi tartórugóval és integrált csapbiztosítással rögzítik. Kombinálva a betét megtámasztását a betéthátlap formálásával a rezgésenergiát a fékezés folyamán erősen lehet redukálni.

hirdetés

Az úszónyergessel ellentétbe a fixnyerges féknél a féktárcsa mindkét oldalán található fékmunkahenger. A „4MF”-fixnyerges fék 4 fékmunkahengerrel rendelkezik. A féknyereg mereven rögzített, így a reakcióerőt nem a fékmunkahengerekkel viszi át a féktárcsa másik oldalára. A fixnyerget ezért a tömör híd környezetében, mely a féktárcsa felett ível át, valamint a nyereg oldalainál, kis anyagvastagsággal lehet kialakítani.

Technikailag előnyös a fixnyereg az úgynevezett maradékféknyomatékoknál, amennyiben a fék oldott állapotban van: a fékbetétek és a féktárcsa felületeti közötti távolság (légrés) fixnyergesnél kisebb és egyenletesebb lehet. Ezáltal a fék hamarább szólal meg és pedálérzet is precízebb. Az új alumínium monoblokk féknyerget elsősorban az elsőtengelyre fejlesztették ki, azonban a hátsótengelyhez is illeszthető.


Kapcsolódó dokumentum:


06


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés