Kéttekercses Magne-Ride lengéscsillapító-rendszer

A BWI (BWI – BeijingWest Industries Co., Ltd.) Magne-Ride lengéscsillapító harmadik generációja kéttekercses beavatkozóval gyorsabb működésű lett, valamint nagyobb sávszélességgel lehet vezérelni. Az Active Dynamics Traktion nevű rendszer stabilitást és komfortot nyújt éppúgy közúton, mint terepen. A rendszer sorozatgyártása már meg is kezdődött a Range Rover Evoque-hoz. A BWI szállítja a passzív kétcsöves lengéscsillapítókat is a standard rugózáshoz.

A Magne-Ride magnetoreologikus (MR) lengéscsillapító-olajat használ, melyben az apró fémdarabok gyorsan mágneseződnek, ha a lengéscsillapító dugattyújában lévő mágnesekre áramot kapcsolnak. Ha az áramot lekapcsolják, akkor a részecskék véletlenszerűn oszlanak el és a csillapító a leglágyabb pozíciójába kerül. Az áram felmágnesezi a részecskéket, melyek a mágneses mező erősségével arányosan rendeződnek. Ezáltal megnő a folyadék ellenállása, a lengéscsillapító feszesebbé válik. Így lehet a lengéscsillapító feszességét – a rákapcsolt áram erősségének megfelelően – késés- és fokozatmentesen állítani. Az energiaigény normál esetben kevesebb mint 20 W csillapítónként.

A rendszer harmadik generációjában már két tekercs található egy speciális vezérlőegységgel és optimalizált algoritmussal. Ezzel az illesztéssel a csillapítók gyorsabban reagálnak, ha nincs áram kivezérelve, és így a karosszériát még jobban tudja izolálni durva terepen. Az új kéttekercses rendszer kiszélesíti a dinamikus sávszélességet („lágyabb lágy” és „feszesebb feszes”) – még relatíve lassú karosszériamozgásoknál is, mely terepezéskor jellemző, de hagyományos csillapítótechnológiával nehezen kivitelezhető. A komfort és a kezelhetőség közvetlen optimalizálása mellett a stabilizátorok és a rugózás befolyását korlátozni lehet. Ezzel egy további faktort lehet redukálni, mely terepjáróknál mindig kompromisszumokhoz vezet.

 

A hagyományos, félaktív futóműrendszerekkel ellentétben, melyek összetett elektromechanikus szelepeket használnak, a Magne-Ride mechanikusan egyszerűen van felépítve. Nincsenek kicsi mozgó elemek és összességében kevesebb alkatrészből áll, mint egy hagymányos, passzív csillapító. Nem szükséges a terepbeállítást kiválasztani; a rendszer reakciói mindig arányosan mennek végbe.

(A BWI 2009. 11. 01-jén vette meg a Delphitől a futóműves divíziót, mely korábban Delco név alatt működött.)