Sólyomszem

Ki ne ismerné Sólyomszemet Cooper indiánregényeiből, reméljük, így vannak ezzel az ifjú autószerelők is. Autósszakembereknél azonban elnézhető, ha „Őt” elsősorban a futóműmérő műszerek családjából ismerik. A HawkEye, azaz sólyomszem az amerikai Hunter cég futóműműszerének neve. Talán inkább arról szól a történet, hogy a sólyom szeme igen éles, igen nagy felbontású.

A lényeg a névből fakad! A gépkocsi kerekeire szerelt tárcsákra „ránézve” képalkotással állapítja meg a műszer a futómű és a tengelyhelyzetek állásszögeit.

A futóművesek munkája teljes mértékben műszerfüggő, olyannyira, hogy szinte kiszolgáltatottak is. Azt csinálják, amit a műszer mond, és hogy igazat mond-e, abban jobbára csak bízni lehet.

A megbízható műszer lényege a mindenkori „igazmondás”, a mérési eredmények reprodukálhatósága. Ne legyen az, hogy egyszer ezt, másszor azt mutatja, ugyanazon futóművön (természetesen, ha a technológiai feltételek egyébként azonosak).

Az ilyetén való egzakt mérés feltétele az – és egyben ez a Hunter HawkEye™ mérési elve –, hogy érintkezésmentesen, a kerékre szerelt mérőművek (jeladók) nélkül történjen. Reflexiós készülékek voltak korábban is, amikor csak tükrök kerültek a kerékre – szép történelem, de ez egészen más. A kerékre szerelt táblák reflexiós felületeit a 3D kamera nézi, és a felületek vetületi méreteiből állapítja meg a nevezetes állásszögeket, tengelyhelyzeteket.

A mérőrendszer és mérőszoftver szinte minden eleme Hunter szabadalommal védett.

A mérést végző szakembert az előbbiek kevésbé érdeklik, a fontos az, miként kell dolgozni vele.

Minden futóműves tudja, hogy az előfeltételek betartása meghatározó. Ne feledjük: a futóműmérő azt a helyzetet méri, amilyet talál. A mérőállás, illetve az emelő geometriája legyen előírásos, a felfüggesztés és a gumik állapota névleges, az előírt terhelés (megterhelés, le- vagy összehúzatás) feleljen meg a gyári előírásnak (na ez az, amit el szoktak hagyni…), kompenzált legyen a keréktárcsa ütése, hogy csak a legfontosabbakat emeljük ki.

Töltsük ki az adott munkalapot, majd azonosítsuk a mérendő autót, az adatbázisból hívjuk le az adatait. Ha nem lenne meg (ritka eset), interneten azonnali segítséget kérhetünk.

Kezdjünk hozzá az előkészítési műveletekhez!

A Hunter keréktáblatartók pont olyanok, mint bármely más műszeré, így a felszerelése is hagyományos. A ráhelyezett táblák ütésre, esésre érzéketlenek, ha nem muszáj, ezt ne próbáljuk ki.

A keréktárcsaütés-kompenzáció történhet az állásra való rájárás alatt, vagy klasszikusan, a kerék megemelésével és fázishelyzetekbe forgatással. Az előbbi, a mérés előtti kerékmegemelést tiltó gyári előírásnál hasznos.

Ha a táblák fent vannak, állítsuk megadott helyzetbe azokat és a mérés azonnal, automatikusan megkezdődik, és azonnal van mérési eredmény is. A csaphelyzet mérése itt sem megy másként, csak a kerék elfordításával. Egyszerre méri mindkét oldalt, nekünk csak a képernyő utasításait kell követnünk.

Ezek után – talán egy perc sem telt el – kezdhetünk böngészni a mérési eredmények között. Jó, ha tudjuk, mit akarunk, mert a legegyszerűbb táblázatos megjelenítéstől az axonometrikus rajzokig minden rendelkezésre áll.

Ha az a célunk, hogy egy karambolos vagy ütött futóműves autó deformációjáról kapjunk képet, mert kell a biztosítói kárfelvételhez, a javításhoz, akkor a tengelyhelyzetekkel kibővített adatblokkot kérjük.

Cikkünk terjedelme messze nem elegendő, hogy a WinAlign® szoftver lehetőségeit bemutassuk a gyártóspecifikus mérésektől a különböző segédfunkciókon át speciális korrekciókig. Ehhez a forgalmazó oktatása szükséges. A Hunter műszerek, a HawkEye™ a Mercedes, a VW-csoport, a Jaguar, Land Rover, BMW gyártói jóváhagyásokkal rendelkezik.

A műszerhasználatot bemutató film, a futóművek és geometriai viszonyait mutató oktató videók, az egyes típusok beállítási technológiáját mutató képek és animációk például iskoláknak nagyszerű oktatási segédletként szolgálhatnak.

A Hunter egyik új és egyedülálló fejlesztéséről még hadd szóljunk. Ez a CodeLink® funkció. Mint tudjuk, a futóműállítás után, az ESP funkció kifogástalan működtetéséhez szükséges a kormányszenzort (SAS – steering angle sensor) újra kalibrálni. Ezt az adott márka gyártói előírása ismeretében, az irányítóegységhez csatlakozva, általában gyári műszerrel végezhetjük el.

A Hunter CodeLink® rendszere a HawkEye™ -hoz vezeték nélkül és az autó diagnosztikai aljzatához csatlakoztatva – rendszerteszter nélkül – jelzi a kalibrálás szükségességét, majd a kezelőt lépésről lépésre vezetve, elvégzi a kalibrálást. Hamarosan nem lesz autó ESP nélkül, így ez a funkció alapvető szükségletté válik. Ha ezt nem tudja elvégezni a műhely, az ügyfél visszajön többször is (először egyedül, majd az ügyvédjével…).

A HawkEye™ futóműmérő műszert a soroksári Puchele Opel Márkaszervizben néztük meg munka közben. Puchele Péter úr fogad, szívesen körbevisz a műhelyekben. A témába vágó kérdést mindjárt fel is teszem: miért döntöttek a „felsőkategóriásnak” számító Hunter HawkEye műszer mellett?

– Természetesen mindig volt futóműbeállító műszerünk, de mindegyikkel szemben akadt kifogásunk. Ahol van munka, ott a műszernek azt nem szabad gátolnia, lassítania. Ezalatt azt értem, hogy kevés előkészítő munkát igényeljen, gyors legyen, és ami nagyon fontos, megbízható, reprodukálható mérési adatokat szolgáltasson. Az Opelek hátsó futóművének állítása alapvetően fontos, tehát hátulról kell kezdeni a műveleteket, így a négyfejes műszer ma már nem nélkülözhető. A négyfejes mérés azonban ne növelje a technológiai időt, sőt, ha lehet, legyen még gyorsabb. Legyenek pontos adatok, ne kelljen a drága időt adatkereséssel tölteni. Nálunk fontos volt, hogy a helyigénye se legyen nagy. És legyen a műszer mindig hadra fogható, a hitelesítés ne legyen bonyolult. Egy szóval, legyen igazi segítség! Ezt vártuk a HawkEye™ műszertől, mikor a forgalmazó nagyon ajánlotta, és ezt is kaptuk tőle!

– Kedves Péter bátyám! Soroksáron Opelesnek lenni szinte természetes, ha a dolog a régi időkre vezethető vissza. Talán tudja, mire gondolok, és még azt is hozzáteszem, hogy Budakeszi.

– Soroksár jobbára német, azaz sváb nemzetiségű. A kitelepítettek és a rokonok a hatvanas években, már az elején, küldtek haza Opeleket, így voltak a „Putakesziek” is. Aki itt autójavításba akart fogni, annak opelesnek volt célszerű lenni. Soroksáron én nyitottam az első autószerelő műhelyt, és hamar csak Opellel foglalkoztunk. Az Opel márkaszerviz-hálózathoz pedig ma is mint családi vállalkozás, 2005-ben csatlakoztunk. A specializáció, ha valaki megteheti, jó dolog. Az ügyfeleknek biztonságot jelent, a mi mesterembereink pedig komolyan el tudnak mélyedni a márkajavítás mélységeiben.

A cikk megírásához nyújtott szakmai segítségért köszönetet mondunk a Hunter műszerek magyarországi forgalmazójának, a WESZTI Kft. munkatársainak. (www.weszti.hu)