Egyre könnyebb személyautó-futóművek a ZF-től

A futómű-technológiában új szelek fújnak: a ZF két koncepció segítségével mutatta be, mekkora potenciál rejlik a könnyűszerkezetes építésmódban és a funkcióintegrálásban a személyautók hátsó tengelye esetén.

A célkeresztben a gazdaságosság és az erőforrá-sok kímélése áll anélkül, hogy a menetdinamika, a biztonság és a kényelem csorbát szenvedne. A keresztlaprugós tengelykoncepció kifejlesztésének fő célja is a gazdaságosság volt. Új anyagok használatával és funkcióintegrálással a fejlesztők le tudták csökkenteni az alkotóelemek számát anélkül, hogy kompromisszumot kellett volna kötniük a menettulajdonságok terén. A koncepció leglényegesebb része az üvegszál-erősítésű műanyagból készült keresztlaprugó. Ez az elem egymaga átveszi a rugózási és a stabilizálási funkciók mellett a kerék vezetésének funkcióját is, amely nagyon fontos az autó nyomkövetési stabilitása és menetbiztonsága szempontjából. Ezen központi alkotórész használatával feleslegessé válnak az eddig szükséges stabilizátorok, két lengőtámasz, keresztlengőkarok és a hagyományos csavarrugók.

Egy másik fejlesztési elvet követ az MCT-tengely, ugyancsak a ZF-től (az MCT feloldása: Multi Compliance Twist Beam Axle). Ezen koncepció célja egy gazdaságos torziós hátsó felfüggesztés létrehozása volt, amely többletköltségek nélkül biztosítja megközelítőleg egy többlengőkaros hátsó futómű teljesítményét. Az MCT-tengely esetén a keréktartók új csapágyazása egy virtuális forgatópontot hoz létre, amely a kerékösszetartásért felel a kereszt- és a hosszirányú erőhatások esetén. Így olyan menettulajdonságok érhetők el a ZF szerint, melyek eddig csak a többlengőkaros hátsó tengelyre voltak jellemzők: oldalerő-alulkormányzás, kerékösszetartás fékezéskor, továbbá optimalizált nyomváltás váltakozó oldali rugózásnál. Az MCT-tengely feladata a klasszikus torziós felfüggesztés és a többlengőkaros felfüggesztés közötti rés kitöltése.