Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. november | Olvasson bele!

Új felni, új gumi méret?

A guminyomás-ellenőrző rendszerek hozzájárulnak a nagyobb biztonsághoz. A sorozatban gyártott új autók közül egyre többet szerelnek fel ilyen rendszerrel. A rendszer beszállítói közül a Beru a közvetlen, míg a Dunloptech a közvetett változatra esküszik.

A Dunloptech Warnair nevű rendszere az ABS és az ESP integrált része, és a guminyomás csökkenését a kerék dinamikus kerületének változása által észleli. Ha például 0,1 bar-ral csökken a guminyomás, akkor 0,1 milliméterrel csökken a kerék dinamikus gördülési sugara, ezzel egy időben forgási sebessége nő. Ezen fizikai alapelv alapján számítja ki a rendszer közvetetten a guminyomás csökkenésének mértékét.

Annak érdekében, hogy a nem megfelelő nyomású gumiabroncsot felismerje, a Warnair mind a négy kerék forgási sebességét méri a mindenkori ABS-érzékelőn keresztül. A fordulatszámokat a rendszer összehasonlítja tengelyenként, oldalanként és átlósan is egymással, 1 másodperces és 40 milliszekundumos ütemben. Azonban a gördülési kerületet, és ezáltal a kerékfordulatszámot nemcsak a gumiabroncs-nyomás határozza meg, hanem az útegyenetlenségek, a vezetési mód, az eltérő kúszási körülmények stb. is. Az ABS/ESP vezérlőegységbe integrált kiértékelő elektronika ezeket a tényezőket mind beleveszi a számításába. Az elektronika ezeket a tényezőket korrigálja vagy akár teljesen ki is iktatja annak érdekében, hogy egy feltételezett normális utazási állapotot szimuláljon. Ezzel biztosítják, hogy a kerekek kúszási különbségei nehogy hibás figyelmeztetést okozzanak, például téli útviszonyok esetén. A rendszer tehát eldönti, hogy a kerékfordulatszám-különbségek oka a lapos gumi, a kúszás, vagy valamilyen egyéb tényező. A vezérlőegység ezekhez hozzászámít még különböző adatbuszjeleket, például a gyújtás ki/be kapcsolást. Az ESP-vel felszerelt autók esetén még a keresztgyorsulás- és a kormányzásiszög-érzékelő jelei állnak rendelkezésre. A Warnair három különböző rendszerállapotban lehet az aktuális helyzet alapján, ezek a felügyelet, a figyelmeztetés és a rendszerzavarás. A felügyelet a normális állapot, melyben a rendszer a bejövő adatokat a nyomáscsökkenésre tekintettel kiértékeli. Amennyiben nyomásvesztést érzékel, figyelmezteti a vezetőt vizuálisan és hanggal is. Figyelmeztetés üzemmódban a rendszer guminyomásvesztést érzékel. Ez az állapot addig lesz aktív, amíg a vezető vagy a javítóműhely el nem indít egy újrakalibrálást, illetve a tanulási módot. Rendszerzavarás üzemmódba kapcsol a guminyomás-ellenőrző rendszer, amennyiben belső hibát vagy zavart ismer fel a perifériában. A hibakód-tárolási koncepciót a mindenkori autógyártó határozza meg.

hirdetés

A guminyomás-ellenőrző rendszer a gyújtás ráadásától kezdve folyamatosan dolgozik. A kerékfordulatszám-különbséget azonban – ami az egyik oldali gumiabroncs lelapulását jelenti – csak 15 km/h-s sebesség felett érzékeli. A rendszer ezért rendelkezik egy különleges üzemmóddal is, melyben néhány másodpercen belül felfedezi a guminyomás-csökkenést 1 és 15 km/h-s sebesség esetén is. A vezető az elindulást követően így hamar tudomást szerezhet például egy szándékosan kiszúrt gumiabroncsról. Felügyelet módban figyelmeztetést kapunk, ha a levegőnyomás 15–30%-kal alatta marad a megadott normál értéknek, vagyis az autógyártó által ajánlott nyomásértéknek. Mivel a közvetetten mérő guminyomás-ellenőrző rendszerek a levegővesztést a gördülési kerületen keresztül mérik, az első figyelmeztetés csak egy bizonyos út megtétele után következhet. Ha a szivárgás mértéke percenként kisebb, mint 0,2 bar, akkor a figyelmeztetés a küszöbérték átlépése után kb. 3 perccel jelentkezik. Percenkénti 0,2 bar-nál nagyobb mértékű szivárgás esetén a figyelmeztetés 30 másodperc múlva érkezik. 160 km/h sebesség felett és 30%-ot meghaladó mértékű szivárgás esetén a rendszer a küszöbérték átlépése után 2 másodperccel figyelmeztet.

A Warnairt nem kell karbantartani, és nem hat vissza más rendszerekre. Egy vagy több hibás komponens esetén (vezérlőegység vagy ABS-érzékelő) a rendszer kikapcsol, és egy hibaüzenetet hagy a hibatárolóban. A BMW-típusok esetén ez a DSC-n belül történik, mivel a guminyomás-ellenőrző rendszert ebbe integrálták. A DSC (dinamikus stabilitáskontroll) szoftvere eltárolja a figyelmeztetéseket is a kilométerszám feltüntetésével. Gumiszerelés, centrírozás vagy a nyomás megváltoztatása után a rendszert ún. tanulási módba kell állítani. Kerékdőlés és nyomtávkorrekció, illetve más futómű-beállítások esetén, továbbá a kerékszerelési pozíció megváltoztatása esetén (például az első tengelyről a hátsó tengelyre) erre ugyancsak szükség van. A tanulóprogram egy inicializáló kapcsolóval indul. A pontos eljárási módot a vezető az autó kezelési útmutatójában találja. Indítás után a program a menetidő alatt a vezető számára észrevehetetlenül dolgozik, de futása bármilyen gyakran megszakítható. Ideális esetben a rendszer kb. 180 másodperc alatt „élesedik” – a gyakorlatban a kalibrálás azonban gyakran akár 10 percig is tarthat. Ez alatt felismeri az esetleges különböző gördülési sugarakat, és kompenzálja őket. Ezáltal képes felismerni a nem egyformán kopott gumiabroncsokat is, és gördülési kerületüket figyelembe venni a számításokban.

A kerekek tuningja esetén a gumiabroncs-méret és a gyártó ismeretében nagyobb figyelmeztetési élességet kell használni. Ez azt jelenti, hogy már 0,2 bar vagy akár még ennél kisebb mértékű levegővesztést is figyelmeztetés követhet. De erre inkább csak a sorozatgyártásútól nagymértékben eltérő méretek (2 coll-lal kisebb vagy nagyobb felni) esetén kerülhet sor.


Kapcsolódó dokumentum:


28-29


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés