Korrekciós hátsókerék-kormányzás
A Renault Laguna GT modellnél – mint azt a gyári közleményben olvashatjuk - a vezetési élményre és a hatékonyságra helyezték a hangsúlyt, hogy minél kimagaslóbb, ugyanakkor biztonságos és élvezetes menettulajdonságokkal ruházzák fel az autót. Ennek egyik eszköze az új fejlesztésű korrekciós hátsókerék kormányzás. A rendszert a Renault és a Renault Sport Technologies közösen fejlesztette ki.
A ’80-as évek négykerékkormányzási rendszerei alapvetően mechanikus megoldások voltak, ahol az első és a hátsó kerekek egymással összeköttetésben, előre meghatározott szögben fordultak el, így javítva az autó kezelhetőségét, például alulkormányzottsági hajlamának csökkentését. Az 1990-es évek vége felé a Nissan, elektromos és hidraulikus vezérelésű beavatkozókat fejlesztett ki. A hátsó kerekek elektronikus vezérlése a későbbiekben lehetővé tette, hogy a menettulajdonságokat tovább javítsák, főleg a hátsókerék-hajtású járművek esetében.
„Az Active Drive rendszer is erre az elméletre épít, még dinamikusabb és élénkebb reakciókat garantálva, hogy a lehető legtöbbet hozhassuk ki a Renault Laguna GT meglévő értékeiből, azaz az egyedülálló alvázból, és folyamatosan a legmagasabb vezetési élményt kapjuk.” – hangzik a gyári közlemény. A járművek menettulajdonságainak a vezető utasításait követő, valós idejű beavatkozás lehetősége (minden tizedik ms-ban) és az eltérő körülmények szerinti alkalmazkodó képesség a rendszer legfőbb előnye. Az Új Laguna GT Active Drive négykerékkormányzási rendszerének köszönhetően az aktív biztonsági berendezések csak a legutolsó biztonsági tartalékot jelentik.
1 – ESC/ABS egység, 2 – kormányelfordulás szögjeladó, 3 – hátsókerékormányzás irányítóegység, 4 – CAN hálózat, 5 – elektromechanikus beavatkozó (kormánygép)
A Renault Laguna GT a négykerékkormányzású Active Drive alváznak köszönhetően könnyen kezelhető városban, mert 60 km/h alatti sebességnél a hátsó kerekek az elsőkkel ellentétes irányban fordulnak el, maximum 3,5°-os szögben. A négykerékkormányzású Active Drive alvázzal a Renault Laguna GT fordulóköre a hagyományos változat 12,05 méter értékéről 10%-kal, 10,8 m-re (mint a Clio esetében!) csökkent. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy minél nagyobb szöget zárnak be a kerekek egymással, annál kisebb lesz a fordulókör.
Ennek elsődleges előnyei leginkább parkoláskor és szűk utcában történő manőverezéskor érezhetők.
Miközben egy normál új Laguna esetében 16 fokos kormányelfordítás szükséges a kerekek 1 fokkal történő elfordításához, az Active Drive alvázzal ehhez 13,5° kormányelfordítás is elegendő. Sőt, ez akár 12°-ig is lecsökkenhet, amikor a hátsó kerekek a maximális, 3,5°-os szögben állnak.
60 km/h felett a hangsúly a kormányzási precizitásra kerül. A hátsó kerekek egy irányba fordulnak az elsőkkel, így az autó stabilitása tovább nő, az általában kevesebb, mint 2°-os hátsókerék elfordítással kialakul a „síneken autózás” hatása, biztonságosan nagyobb kanyarsebesség érhető el.
Vészhelyzetben (hirtelen kikerüléskor) a kerekek akár 3,5°-os szögben is kitérhetnek. Az ESC (ESP) beavatkozási küszöbét magasabbra helyezték a sportos menettulajdonságok kihasználásához, így biztonságosan és gyorsan végrehajthatók a hirtelen manőverek. Az ESC (ESP) csak akkor lép közbe, ha szükséges, és akkor is fokozatosan erősítve a korrekció mértékét, hiszen a hátsó kerekeket már eleve a helyzetnek megfelelően fordította a rendszer.
A négykerékkormányzású Active Drive rendszer vezérlő elektronikája az ESC/ABS egység szenzorainak segítségével felismeri az aszimmetrikus fékezési szituációkat is, és ennek megfelelően úgy módosítja a hátsó kerekek szögét, hogy a vezetőnek ne kelljen korrigálnia a kormányzáson az autó stabilitásának megőrzéséhez.
A kormányműre szerelt jeladó CAN hálózaton keresztül folyamatosan küldi az aktuális kormányzási szögeket a hátsó tengely mögött található vezérlőegységnek, amely az ESP/ABS egységen keresztül a jármű pillanatnyi sebességét is figyeli. A rendszer képes a kormányszög adatok időrendben történő összehasonlítására, így felismeri a sportos vezetési stílussal, vagy a hirtelen kikerülési manőverekkel együtt járó gyors kormánymozdulatokat is. A beérkezett információk alapján az elektronika a megfelelő hátsókerék szögeltérés parancsot küldi az elektromos aktuátornak, amelyek a hátsó tengelyen található. A vezérlőegységet és az elektromos beavatkozót (aktuátort) a japán Aisin szállítja, aki sok éves tapasztalattal rendelkezik a négykerékkormányzású rendszerek területén. (Renault információ)