Az Opel Astra G első kerékcsapágyház felépítése

Ha a kerék nehezen forog, vagy zajos, akkor az egységet kompletten kell cserélni. A kerékcsapágyegység visszaszerelésénél új csavarokat kell használni. Meghúzási nyomatékok és a szögrehúzás értékei a kerékcsapágyegység beszerelésekor:

                     - első kerekeknél: 90 Nm + 30° + 15°
                     - hátsó kerekeknél: 50 Nm + 30° + 15°

Mivel a kerékcsapágyegység kompletten cserélendő így külön sem a csapágy, sem a kerékfordulatszám szenzor nem cserélhető. Azonban mivel azon túl, hogy az ABS kerékfordulatszám érzékelő indukciós elven működik (lásd 1. ábra) semmilyen egyéb információ nem állt rendelkezésünkre az egység felépítéséről, ezért szétszedtük.


1. ábra: az első kerékfordulatszám érzékelő jele a kerék kb. fél körülfordításakor



2. ábra: a kerékcsapágyak és lemez póluskerék a házból kihúzva


A csapágyházból a kettős agyrészt kihúzva a 2. ábrán látható a két golyóscsapágysor és a jobb oldali agyrészre felsajtolt, 29 fogú lemeztárcsa. A csapágyház belsejében, a közvetlenül az egyik golyópálya mellé beépítettek egy mágnesesgyűrűt, mely a fogazott tárcsának megfelelően 29 pólus párú. A mágnesgyűrű mellett egy műanyag gyűrűre tekercselve található az ABS jeladó indukciós tekercse (3. ábra), melynek általunk mért ellenállása 1530 Ω volt. A gyár az első kerék-fordulatszám szenzor tekercsellenállásaként 1000-2000 Ω-ot ad meg. Az ABS jeladó zárt kiviteléből adódóan ritka ennek a meghibásodása, egy esetleges áramköri szakadásnál az esetek többségében a csapágyegységtől néhány centiméterre lévő csatlakozónál érdemes a hibát keresni.


3. ábra: a mágneses gyűrű a jeladótekerccsel a csapágyházból kiemelve