Az EBS gyakorlati vonatkozásai

Az EBS-es haszonjármű, illetve haszonjármű szerelvény a görgős fékpadon.

A hagyományos módon végrehajtott mérés olykor meglepetéseket okoz. A mai elektronikus fékrendszerek egy öntanuló algoritmus segítségével végzik a járművek fékezést. Ehhez adatokat gyűjtenek a jármű terheléséről, a pillanatnyi tapadási tényezőről és folyamatosan mérik a kerékcsúszásokat, mely alapján megvalósítják a fékerő felosztást a tengelyek között, valamint előállítják a pótkocsi fékező nyomást módosítva az úgynevezett kapcsolóponti erőszabályozás funkció által (CFC). Ez a működésmód a görgős fékpadi mérésnél például eredményezhet a mérő személy számára váratlan fékező nyomás kivezérlést, amikor például a közúti fékezést követően ez első fékerő mérés történik a görgőkön.

Az EBS rendszerekben vannak az úgynevezett „görgős fékpadi móduszok” melyet a mérés előtt aktiválni kell, de hogyan? és mivel? Ehhez kell a típusismeret. Még érdekesebb a helyzet, ha a jobb és a bal oldali görgők a berendezés kisebb áramfelvétele miatt külön indíthatók el és emiatt az ASR fékbeavatkozás működésbe lép a hajtott tengelynél.
A mérés után vissza kell kapcsolni a normál működést. Bizonyos típusoknál egy előre meghatározott járműsebesség elérésekor automatikusan visszakapcsol.

Az MAN-nél rendszeresített diagnosztikai műszer az MANcats már a II. generáció van használatban

 

A diagnosztikai csatlakozó

 

Fékbetét kopás kiegyenlítés

Az EBS-nek van egy hasznos működésmódja, mely kiegyenlíti a tengelyek között a fékbetét kopás eltérést a fékerő elosztás megfelelő áthangolásával. A funkció célja, hogy egy szerviz alkalmával az összes betétet egyszerre lehessen kicserélni. Így viszonylag rövid időn belül nem kell többször is kivenni a forgalomból a gépkocsit. Ennek működéséhez több feltétel kell, hogy teljesüljön. A tárcsafék automatikus utánállítójára érzékelőt szerelnek (kopásjeladó), mely folyamatos jelet ad. Ez a Knorr-Bremse-nél egy potenciométer. A működéshez szükséges tápfeszültséget az EBS szolgáltatja. A fékezés pillanatában vesz mintát a fékbetét vastagságáról. A szerelősor végi vizsgálatnál (EoL test = End of Line) be kell legyen állítva a fékbetét kopás kiegyenlítés funkció, ha ezt menet közben igénybe szeretnénk venni. Ha azonban már cseréltek a jármű valamelyik tengelyén fékbetétet, ezt követően bizonyos típusoknál el kell végezni annál a tengelynél a kopás-jeladó jelének „nullázását”.

Más típusoknál a kalibrálás automatikusan végbemegy, olyan típusok is léteznek, melyeknél egyáltalán nincs kalibrálás és együtt kell élni az ebből adódó kopásérték pontatlansággal. Ehhez típusismeret, illetve diagnosztikai műszer szükséges.
Azonban tisztában kell legyünk azzal, hogy a fékbetét kopáskiegyenlítésnek is vannak korlátai. A fékerő-elosztást csak korlátozott mértékben módosíthatja, ami azt eredményezi, ha a terhelés a tengelyek között folyamatosan és nagyban különbözik, a funkció nem tudja tartani az egyenletes betétkopást.
Abban az esetben, ha a tengelyek közötti betétkopás eltérés nagy, például csak az egyik tengelyen cseréltük ki a betéteket, az elektronika kikapcsolja ezt a funkciót.

DaimlerChrysler StarDiagnosis a Mercedesnél

 

A Mercedes Citaro diagnosztikai csatlakozója a vezetőülés támlája mögött

 

„Retarder blending”

A fékbetét kopást a retarder használata is befolyásolja. Az EBS-es haszonjárműveknél a fék központi elektronikája működteti a retardert és a kipufogóféket is, de csak akkor, ha a retarder kapcsoló az „automatikus” pozícióban van. Ez típusfüggő. A fékpedál lenyomásával arányos lassításból ilyenkor lehetőségei szerint a retarder is és a kipufogó fék is kiveszi a részét. A fékezés kezdetén, (amikor a lomha működésű retarder miatt még nincs nyomaték) és amikor lassul a jármű (a retarder a kis fordulatszám miatt nem tud elegendő nyomatékot adni) akkor a hiányzó lassító nyomatékokat kiegészíti a súrlódásos üzemi fék nyomatékával a fékpedál pillanatnyi helyzetétől függően. Ez a „retarder blending” működés, mely mérsékli a fékbetét kopását. Ha azonban a retarder kézi kapcsolója „0” azaz kikapcsolt helyzetben van, a retardert ugyan cipeli magával a jármű, de nem használja semmire, csupán akkor, ha a vezető kézzel aktiválja valamelyik fokozatot.