Steer-by-Wire kormányzás a sorozatgyártás küszöbén

A világ első autójának nem volt kormánykereke, csak kormánykarja. Carl Benz 1886-os szabadalmaztatott autóján csak egy kormánymű volt. Az első dokumentált autó, amely kormánykerékkel rendelkezett, Vacheron 1893-as Panhard & Levassor autója volt, a cég 1898-tól kezdve már sorozatban gyártotta az autókat kormánykerékkel. Ugorjunk több mint 100 évet, ma a legújabb fejlesztési szakasz a mechanikus és hidraulikus kapcsolat nélküli elektromos kormányzás, az úgynevezett -Steer-by-Wire (SbW). A Mercedes-Benz tervei szerint 2026-tól az első német autógyártó lesz, amely sorozatgyártású autót kínál elektronikus kormányművel. A kínaiak – európai segítséggel – már sorozatban gyártják.

Az X-by-Wire módszert ma már számos műszaki területen alkalmazzák. A Concorde repülőgépen (első repülés: 1969, szolgálatba állás: 1976) alkalmazták az első Fly-by-Wire rendszert polgári repülőgépekben. A Concorde analóg Fly-by-Wire rendszert alkalmazott mechanikus tartalékvezérléssel. Az autóiparban a Drive-by-Wire (elektronikus gázpedál), mint tömeg-gyártású X-by-Wire rendszer lehetővé teszi a motor számára, hogy a pedál szögének változásától függően gyorsabban reagáljon a gázpedál parancsaira. Emellett célzott beavatkozást tesz lehetővé a kipörgésgátlóban, ha a hajtás megcsúszik. Eközben az elektronikus kormányzás és a fékezés is egyre inkább elfogadottá válik.

Az elektronikus kormányzású rendszerek nem igényelnek fizikai kapcsolatot a kormánykerék és a kerekek között. A vezető kormányzási parancsait teljes egészében elektronikusan, mechanikus vagy hidraulikus alkatrészek nélkül továbbítják a kormánygépnek. Pontosabban: a kormányzási parancs elektromos úton jut a kormánykerékről egy vezérlőegységen keresztül egy beavatkozóhoz (aktuátorhoz), gyakorlatilag ez egy villanymotor, amely a kormányzási parancsnak megfelelően elfordítja a kerekeket.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.