A kormányzás forradalma: a Titan „by wire” rendszere
A közlekedés jövője több izgalmas fordulópontot is tartogathat, ahogy az autóipar egyre inkább az elektromos járművek és az elektronikus megoldások felé orientálódik. Ez a paradigmaváltás minden más között alapjaiban rengeti meg a kormányzási technológiák világát is, a technológiai kihívások és az azokra adott innovatív megoldások mutatják, hogy a gyártók hogyan alakíthatják át a „kormányzás élményét”, hogy az megfeleljen a modern kor követelményeinek. A „steer-by-wire”, vagyis a teljesen elektromos kormányoszlopok területén számos autóipari vállalat és beszállító élen jár, fejlesztve és gyártva hasonló technológiájú rendszereket, cikkünkben a brit Titan megoldásáról számolunk be.
Ahogyan az autó interakcióba lép a vezetővel elsősorban a kormányszerkezeten keresztül történik. „Ebben a kis ablakban jön létre a kapcsolat ember és gép, sofőr és autó között” – mondta George Lendrum, a kormányzási technológiák fejlesztésével és gyártásával foglalkozó Titan vezérigazgatója.
A Titan vállalat az autóiparban elért kiemelkedő innovációiról és sokoldalúságáról ismert, amelyek a 1960-as években kezdődtek. Kezdetben a vállalat versenyautók terén nyújtott úttörő megoldásokkal tűnt ki, ahol a kormányzás és a járműdinamika fejlesztése kulcsfontosságú volt a versenypályán való siker szempontjából. Ezek a korai fejlesztések alapozták meg a Titan hírnevét - mint innovatív mérnöki gondolkodású vállalat - amely képes volt megoldásokat nyújtani a motorsport extrém igényeihez.
Ahogy a vállalat tovább fejlődött, szakértelmét kiterjesztette az autóipar szélesebb területeire is, eljutva egészen a mai elektromos hiperautókig. Széles portfóliójának köszönhetően a Titan képes különféle kormányzási megoldásokat kínálni különböző típusú járművekhez, legyen szó akár kereskedelmi haszongépjárművekről, amelyek ma már autonóm képességeket is igényelhetnek a városi kiszállítás során, vagy a magas teljesítményű sportautókról, amelyek a vezetői élmény javítására összpontosítanak.
Megoldásai magukban foglalják a már megszokott mechanikus, hidraulikus és elektromos megoldásokat, valamint a legmodernebb „by-wire” rendszereket. Ezek a technológiák lehetővé teszik a vállalat számára, hogy testreszabott megoldásokat kínáljon a gyártók számára, támogatva azokat prototípusaik gyors fejlesztésében és a gyártás felgyorsításában.
A Titan új „by wire” kormányoszlopa a legmodernebb technológiákat alkalmazza, beleértve az elektromos meghajtású segédrendszert (EPAS-Electric Power-Assisted Steering azaz a kormányszervó) és a „by-wire” funkciókat. Az elektronikus vezérlésnek köszönhetően a rendszer programozható, így a kormányzási tulajdonságok, mint a nehézség és a reakcióidő, könnyedén by wire-módra finomhangolhatók. Az integrált szenzorok folyamatosan monitorozzák a kormány pozícióját és sebességét, biztosítva, hogy a rendszer optimálisan reagáljon a dinamikai változásokra. A rendszer magában foglal redundáns elektronikai útvonalakat és biztonsági mechanizmusokat, amelyek akkor is fenntartják a kormányzási funkciókat, ha egy komponens meghibásodik. A kormányszervó energiatakarékos működése hozzájárul a jármű tüzelőanyag-hatékonyságának javításához, mivel csak akkor fogyaszt energiát, amikor ténylegesen szükség van rá a kormányzás során. A rendszer jelentősen javítja a vezetési élményt, növelve a kormányzás pontosságát, csökkentve a rázkódást és javítva a vezetési komfortot.
Paul Wilkinson, a Titan műszaki igazgatója szerint a cég „by-wire” technológiájának bevezetését tökéletesen időzítették: „Ahogy az elektromos hajtásláncokra váltunk, az egyik kihívás azon precíz mérnöki és műszaki tulajdonságoknak való megfelelés, amelyeket egy elektromos jármű a kormányelrendezésétől megkövetel.” Ennek elérésére a Titan néhány évvel ezelőtt stratégiai projektbe kezdett és mára már több mint 90 mérnökből álló csapatával nagymértékben hangolható kormányrendszereket kínál – alapvetően kisebb volumenű prémium ügyfelei számára, akik különféle mobilitási alkalmazásokat gyártanak számos különböző ágazatban, a moduláris és praktikus haszongépjárművektől egészen a csúcskategóriás, nagy teljesítményű hiperautókig.
„A kormányrendszerek fejlődése ellenére továbbra is úgy érzem, hogy a globális autóiparban sokan még mindig a mechanikus kormányzást tekintik a kormányrendszerek „szent gráljának” - nyilatkozta Lendrum. „A hidraulikus rendszereket tekintik a következő legjobb megoldásnak, mivel jellemzőik hasonlóak mechanikus rokonaikhoz, az elektromos kormányrendszereket pedig még mindig nem tartják teljes potenciálú, az optimális teljesítményt és a kormányzás érzését garantáló technológiának.
„A Titan alapvető célkitűzése, hogy folyamatosan feszegetnünk kell a műszaki határokat, olyan elektromos kormányrendszerek kifejlesztése, amelyek valóban képesek utánozni a megszokott mechanikus rendszerek hiteles érzetét.”-„a Titan célja olyan eredményekre jutni, ahol a vezetők nem fogják tudni észrevenni a különbséget a korábbi és a by wire kormányrendszer között.
Lendrum szerint a Titannak átlagosan 15 hónaptól két évig tart egy teljes, biztonságkritikus, gyártásra kész fejlett kormányrendszer kifejlesztése. „Eltérően a korlátozott hangolhatóságú rendszereket kínáló nagyobb beszállítókkal” – mondja Wilkinson, „olyan rendszereket biztosítunk, ahol az ügyfelek megváltoztathatják a kormányzás kinematikáját – lényegében a kormányzási arányt és a geometriát. Ez a megközelítés szó szerint szabadságot ad az ügyfeleknek, hogy ne csak a kormányt állítsák be az elektromos járművükhöz, hanem a felfüggesztés geometriáját is. Ezáltal nemcsak javul a kormányzás érzése és reakciója, de vezethetőbb, kezelhetőbb is a jármű; az NVH és a jármű általános kifinomultsága mellett olyan jellemzők is hozzáadódnak, amelyek kulcsfontosságúak a csendes elektromos hajtásláncokkal működő járművek számára.”
Ebben a tekintetben a Titan vezető szerepet tölt be olyan megoldásokban, amelyek biztosítják a kormányelemek optimalizálását, beleértve a kormányzás sebességét, áttételét, a szervo-szivattyú nyomását, a szeleptömb és a torziós rúd jellemzőit, amelyek mindegyike mélyen befolyásolja a kormányzás érzését, közvetlenségét.
Forrás: garagewire.co.uk, titan.uk.net