Légrugózás másképpen – Quadra-Lift Suspension

A Jeep Grand Cherokeeba épített légrugós rendszer „Quadra-Lift Suspension” néven ismert. Ennek műszaki megoldásai kapcsán kell áttekintenünk a légrugózást, mert kialakítása eltér az általánostól. Ismét „belefuthatunk” valamibe, ahol nem lehet rutinból dolgozni. A „légrugózás” műszaki megoldásai, a különböző rugózási és lengéscsillapítási rendszerek alapfeladatukban nem különböznek egymástól. Különbséget találunk a gázrugó munkaközegében, mely levegő, nitrogén vagy szén-dioxid lehet, valamint a gázkör kialakításában. A levegő alkalmazása, mert kéznél van, természetesen földi körülmények között a leggyakoribb, de Hold- és Mars-járműnél már más a helyzet…

Témánk arról a különbségről szól, hogy mit jelent műszaki kialakításban, ha a rugózás munkaközegének gázköre zárt vagy nyitott.

– Ha a légrugó, mint neve is mutatja, levegő, a pneumatika köre nyílt (open system). 

– Ha nitrogén, akkor zárt, mondják zárt hurkú rendszernek is (closed loop system). 

A légrugózás zárt hurkú rendszere a hagyományos nyitott légrugózás alternatívája.

A Quadra-Lift gázrugózás az autó hasmagasságát a megfelelő vezetési körülményekhez és a terheléshez automatikusan igazítja, ami azt jelenti, hogy nem kell megállítania a járművet, ha emelni vagy süllyeszteni akarjuk a kocsiszekrényt. Haladás közben is a Quadra-Lift légrugós (gázrugós) rendszere lehetővé teszi a karosszéria leengedését a gépkocsi hatékonyabb országúti vezetése érdekében, vagy megemelheti a járművet a jobb manőverezés érdekében terepen. Parkolásnál a Quadra-Lift légrugós rendszer automatikusan leengedi (ha így állítjuk be) a karosszériát a könnyebb be- és kiszállás, valamint a rakomány be- és kirakodása végett.

Különböző típusú légrugós rendszereket használnak a gépjárművekben, amelyek közül sok olyan légkompresszorral működik, melynek nincs más dolga, mint hogy a beszívott környezeti levegő nyomását megnövelje. 

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.