Előretörnének a „by Wire” rendszerek

A járműinnováció legújabb fejlesztései a „by-Wire” technológiák. Ezek közül kétségkívül a teljesen elektromos kormányzás a Steer by Wire technológia a legizgalmasabb. A Steer by Wire a korábbi hidraulikus kormányszervók helyét átvevő elektromos verziók utáni következő evolúciós lépcső. Hidraulikus megoldás helyett elektronikus jeleket használ, azokat vezetékeken továbbítva. A megoldás forradalmasítja ahogyan vezetünk és interakcióba lépünk járműveinkkel.

 

A Steer-By-Wire radikálisan eltér a hagyományos kormányzási megoldásoktól és új lehetőségeket kínál a járművezetés, de főleg a tervezés területén. A részegységek hagyományos mechanikus, illetve hidraulikus kapcsolatait elektromechanikus alkatrészekkel helyettesítő megoldások magukban foglalják a vezérlő egységeket, motorokat, hajtóműveket, érzékelőket, akkumulátorokat és egyéb eszközöket. Egyszerűbb változataik – Throttle by Wire (elektronikus gázpedál), Shift by Wire (elektronikus nyomatékváltó kezelés, kapcsolás), Park by Wire (parkolási manőverezés) - már jóideje jelen vannak életünkben, látványosabb változataikkal, pl. Steer by Wire (elektromos kormánymű), Brake by Wire (elektromos fék), a közutakon még nemigen, vagy megnevezésük ellenére nem azok valódi teljességében találkozhatunk, ezek fejlesztése is gőzerővel folyik.

A Steer-By-Wire egy olyan technológia, amely teljes egészében mellőzi a hagyományos mechanikus kormányzási rendszerek mozgó alkatrészeit, és azokat elektromos rendszerekkel helyettesíti. Míg a hagyományos kormányzásban a kormánykerék és a kerekek között fizikai kapcsolat van, a Steer-By-Wire rendszerek elgondolása teljesen elektromos alapú. Ezek az elektromos rendszerek elektromotorokat használnak a kerekek elfordításához és érzékelőket a szükséges kormányzási erő meghatározásához.

 
Milyen szempontok rejlenek az elgondolás mögött?

Mozgó alkatrészek számának csökkentése és súlycsökkentés: az egyik legfontosabb előnye a Steer-By-Wire technológiának az, hogy radikálisan csökkenti a járművek mozgó alkatrészeinek számát. A hagyományos kormányzásban szükség van számos mechanikus elemre, ezek az alkatrészek nemcsak helyet foglalnak el, de súlyt és teret is jelentenek, ráadásul hatással vannak a tüzelőanyagfogyasztásra és a jármű teljesítményére is. A Steer-By-Wire rendszerekkel ezt a plusz súlyt eltávolítják, ami növeli az üzemanyag-hatékonyságot és a teljesítményt.

Pontosabb működés és hatékonyság: a Steer-By-Wire technológia lehetővé teszi a pontosabb kormányzási folyamatot. Az elektronikus rendszerek gyorsan és pontosan reagálnak a vezető utasításaira, így nincs szükség a mechanikus szerkezeteknél megszokott holtjátékokkal való számolásra.

Hidraulikus rendszerek és azok karbantartásának kiküszöbölése: az elektromos Steer-By-Wire rendszerek nem igényelnek hidraulikus alkatrészeket, például hidraulikus szivattyúkat vagy olajvezetékeket. Ez azt jelenti, hogy megszűnik a hidraulikus rendszerek karbantartása, ami hosszú távon költségmegtakarítást eredményez.

Ergonómiai előnyök és vezetői kényelem: a Steer-By-Wire rendszerek lehetővé teszik a kormányzási folyamat könnyedségét. A vezetőnek kevesebb erőfeszítést kell tennie a kormányzás során, ami kényelmesebb vezetést eredményez. Ez különösen előnyös lehet hosszú utakon vagy nehezen manőverezhető helyzetekben.

Testreszabhatóság: a Steer-By-Wire rendszerek lehetővé teszik a kormányzási karakterisztikák testreszabását. A vezetők gyakran kiválaszthatják a kormányzás erősségét vagy érzékenységét az egyéni preferenciáikhoz igazítva.

Beépített funkciók: a Steer-By-Wire rendszerek integrálhatnak különböző vezetéstámogató rendszereket, például sávelhagyásra figyelmeztető vagy sávtartó asszisztens rendszereket, amelyek további kényelmi és biztonsági előnyöket kínálhatnak a vezetőknek.

 
Egy csúcsfejlesztés

Az amerikai REE Automotive teljesen moduláris elektromos járműplatformjaival átformálná a kereskedelmi járműipart. Arra törekszik, hogy sokoldalú, testre szabható, moduláris platformokat fejlesszen, amelyek alkalmazkodnak a specifikus alkalmazásokhoz. Ezzel a sokoldalúsággal a gyártók olyan járműveket tervezhetnek és fejleszthetnek, amelyek pontosan megfelelnek a felhasználók igényeinek – természetesen az összköltségek csökkentése mellett.

A REE cikkünkben tárgyalt fejlesztése a REEcorner™-felfüggesztés, amely egyetlen kompakt modulba integrálja az összes kritikus járműalkatrészt (kormányzás, fékezés, futómű, hajtáslánc és irányítás) a vázszerkezet és a kerék között. Kerkenként teljesen független, saját elektronikus vezérlő egységgel (ECU) van ellátva, egy REEcenter ECU-val, amely valamennyi funkciót irányítja.

Az American Axle & Manufacturing 3 az 1-ben, magas fordulatszámú hajtóműegység, olajhűtős elektromos, inverter és sebességváltóval, drive-by-wire vezérléssel. Elérhető összkerék-meghajtású, elsőkerék-meghajtású vagy hátsókerék-meghajtású változatban. A rendszer 48 V üzemi feszültségű, brake by wire rendszerű elektrohidraulikus, érzékelői képesek ezer adatpontot gyűjteni másodpercenként. A rendkívül részletes és folyamatos adatgyűjtés fontos járművek vagy más rendszerek működésének elemzéséhez és optimalizálásához. Ezek az adatok segíthetnek javítani a teljesítményt, az üzemeltetést és a biztonságot. Az okos monitorozás segítségével a rendszer képes figyelni és elemezni a teljesítményt és az adatokat, hogy előre jelezze a lehetséges problémákat vagy meghibásodásokat, emellett a mesterséges intelligencia (AI) alkalmazása lehetővé teszi az adatok még hatékonyabb elemzését és a rendszer optimalizálását. Az "online frissítésekkel a rendszer képes a legfrissebb szoftverek és beállítások letöltésére és frissítésére az interneten keresztül, így mindig naprakész és hatékony marad.

A REE fejlesztése segíthet csökkenteni a hibák és meghibásodások számát, javítani a teljesítményt és meghosszabbítani az eszköz vagy rendszer élettartamát. Karbantartása, javítása gyorsan elvégezhető – akár egy órán belül – amihez csak egy egyszerű száraz csatlakozásra van szükség a 400V és 48V elektromos rendszerekhez.

A REE Steer By Wire rendszerének működése az alábbi gyártói videón is megtekinthető:


Forrás: ree.auto.com, automotivepowertraintechnologyinternational.com