Bridgestone B-SEAL defekttűrő technológia
A Bridgestone az örök abroncs-innovátor és a Dow partnerségének köszönhetően létrejött a B-SEALS, egy újrahasznosítható, szilikon alapú gumiabroncs önjavító technológia. A két vállalat több mint négy éven keresztül folytatott közös kutatást, melynek eredménye az új hosszú élettartamú megoldás a B-SEALS. A B-SEALS technológia egy gyártásközi technológia, amelyet a Bridgestone és a Dow vállalat közös kutatási eredményeként fejlesztettek ki. Ez azt jelenti, hogy a technológia beépül a gumiabroncsok gyártási folyamatába és az abroncsok gyártása során kerül alkalmazásra.
A B-SEALS technológia kiváló „önjavítóképességet” nyújt defekt esetén, miközben a fenntarthatóságot sem veszélyezteti. A lelke egy új szilikon alapú javító anyag, amely eltávolítható a felvitel után, ellentétben az eddigi hagyományos anyagokkal, amelyeket nehéz eltávolítani a gumiabroncsról. A javíthatóság előmozdításával a cél a gumiabroncs üzemi élettartamának meghosszabbítása és mivel eltávolítható, támogatja a gumiabroncsok újrahasznosítását, az anyagkörforgást.
"Az a jövőt képzeljük el, ahol a gumiabroncsok a fenntartható mobilitás végső – eddigi határokon túli - lehetőségét nyújtják" - mondta Nizar Trigui, a Bridgestone Americas technológiai igazgatója. "Nemcsak a gumiabroncsok lesznek képesek önmentővé válni egy defekt után, hanem olyan technológiákat is fejlesztünk, amelyek valós idejű információkat közvetítenek a gumiabroncs állapotáról a vezetőnek vagy a flottaüzemeltetőknek, hogy jobb és naprakészebb döntéseket hozhassanak a karbantartásokkal és azok költségeivel kapcsolatosan.
A B-SEALS technológia az abroncsokban található tömítőanyag speciális szilikon alapú változatára épül. Ez a tömítőanyag lehetővé teszi, hogy a gumiabroncs defekt esetén önjavító képességgel rendelkezzen. Amikor a gumiabroncs kilyukad, a tömítőanyag bevonja a sérült területet és rugalmas dugót képez, amely lezárja a lyukat és megakadályozza a levegő kiszivárgását. Ezzel a technológiával a gumiabroncs képes megjavítani magát defekt esetén anélkül, hogy azonnal pótabroncsra lenne szükség.
Fontos megjegyezni, hogy a B-SEALS technológia nem utólagos beavatkozást jelent, amelyet a fogyasztó végez meglévő, kilyukadt abroncsán. Ez egy beépített funkció a gumiabroncs gyártási folyamatában, amelynek eredményeként a gumiabroncsok már gyártásuk során megkapják az önjavító képességet.
Amikor a gumiabroncs defektet szenved, a gumiabroncs tömítőanyagok bevonják a gumiabroncs (vagy cső) belsejét a futófelület vonalában, lehetővé téve, hogy a tömítőanyag lezárja a futófelületen keletkezett sérüléseket. Amikor a gumiabroncs kilyukad, a kiáramló levegő a tömítőanyagot a lyukhoz viszi. A tömítőanyag folyékony része kiszabadul, a szálak és a kötőanyagok felhalmozódnak és összefonódnak, rugalmas dugót alkotva. Ez lehetővé teszi, hogy a tömítőanyag azonnal lezárja a futófelületen keletkezett lyukakat.
A tradicionális szigetelőanyagokkal - amelyeket nehéz leválasztani a gumiabroncsról - ellentétben ez az új szilikon alapú szigetelő anyag könnyen eltávolítható. Ez lehetővé teszi a gumiabroncs javíthatóságát és hosszabb élettartamát, valamint támogatja a gumiabroncsok újrahasznosítását és anyagkörforgást.
De miért?
A butil gumi és a szilikon gumi között számos különbség van, amelyek hatással vannak a tömítőanyag eltávolíthatóságára az abroncsról:
Összetétel: A butil gumi (butilkauccsol) egy szintetikus kopolimer, míg a szilikon gumi egy szerves polimer, amelyet szilikon alapú vegyületek polimerizációjával állítanak elő. Az eltérő vegyi összetétel miatt a két anyag eltérő tulajdonságokkal rendelkezik.
Rugalmasság: A butil gumi rugalmasabb és jobban tapad az abroncs felületéhez, míg a szilikon gumi rugalmas, de kevésbé tapadós. A butil gumi nagy tapadóerővel rendelkezik és nehéz eltávolítani a felületről anélkül, hogy ragadós maradványokat hagyna maga után. A szilikon gumi viszont kisebb tapadóerővel rendelkezik és nem hagy ragadós anyagot maga után, amikor leválasztják. A szilikon gumi hosszabb ideig megőrzi rugalmasságát és tömítőképességét, míg a butil gumi idővel elveszítheti rugalmasságát és tapadóképességét.
Hőállóság: A szilikon gumi rendkívül hőálló tulajdonságokkal rendelkezik és képes ellenállni a magas hőmérsékleteknek anélkül, hogy elveszítené az alakját vagy az anyagszerkezeti tulajdonságait. Ez a tulajdonság fontos a gumiabroncsok működése során jelentkező magas hőmérsékletekkel szemben. A butil gumi viszont kevésbé hőálló és nem tud ugyanolyan hatékonyan ellenállni a magas hőmérsékleteknek.
Kémiai tulajdonságok: A szilikon gumi ellenállóbb a különböző vegyi anyagokkal szemben, például olajokkal, savakkal vagy lúgokkal szemben. Ezért a szilikon alapú tömítőanyagok jobban teljesítenek különféle - környezeti - kémiai hatások mellett. A butil gumi ellenállóbb az atmoszférikus hatásokkal és az oxidációval szemben, de nem rendelkezik ugyanolyan széles körű kémiai ellenállással, mint a szilikon gumi.
Fontos megjegyezni, hogy ezek a tulajdonságok általában érvényesek a gumiabroncsokban használt tömítőanyagokra. A Bridgestone B-SEALS speciális szilikon alapú anyaga kifejezetten a javíthatóságot és az eltávolíthatóságot célozza meg.
A megoldás lehetővé teszi a pótabroncs elhagyását. Az USA-ban az új személyautók harmadához nem tartozik tartalék abroncs, ezért a Bridgestone elsőként azoknak a gyártóknak kínálja a javítótechnológiát, akik a járműsúly csökkentését és a hatékonyság javítását keresik.
Forrás: 1001pneus.fr