Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. szeptember | Olvasson bele!

Háromsoros kerékcsapágy a veszteségek további csökkentése érdekében

hirdetés

A hajtásláncot fejlesztő Schaeffler két új, kifejezetten elektromos járművekhez tervezett csapágyterméket jelentett be: a TriFinity háromsoros kerékcsapágyat és egy nagy hatásfokú, centrifugális tárcsás golyóscsapágyat.

„Az innovatív csapágytechnológiák termékeink DNS-ének központi részét képezik” – mondta Matthias Zink, a Schaeffler Automotive Technologies vezérigazgatója. „A Schaeffler arra törekszik, hogy hatékony és nagy pontosságú csapágymegoldásait elektromos hajtásláncokba, valamint a hagyományos hajtásláncokba illessze, hogy tovább fejleszthesse és fenntarthatóbbá tegye ezeket a rendszereket.” – folytatta a vezérigazgató.

hirdetés

Az egyedi megoldások fejlesztési idejének csökkentése érdekében a Schaeffler ez év elején új csapágy üzletágat hozott létre az Automotive Technologies részlegén belül. „Az e-mobilitás nagy lehetőséget jelent csapágy üzletünk számára” – jegyezte meg Dr. Dieter Eireiner, az új üzletág vezetője. „Erős növekedésre számítunk a következő néhány évben, jelentős értékesítési potenciállal, különösen a golyós-, hengergörgős és kúpgörgős csapágyak esetében. Már számos ígéretes fejlesztési projektben veszünk részt neves járműgyártókkal. Az innovatív csapágytechnológiák a könnyű és nehéz haszongépjárművek esetében is nagyon fontosak, mert jelentősen megnövelik a jármű hatótávolságát.”

A Schaeffler TriFinity egy háromsoros kerékcsapágy, amelyet elektromos hajtásláncokhoz terveztek. Nem nagyobb, mint a szabványos kétsoros golyóscsapágyak, de nagyobb tengelyterhelést képes átvinni, miközben jelentősen hosszabb élettartamot és nagyobb merevséget kínál. Ezenkívül ez a golyóscsapágyas kialakítás alternatívát kínál az előfeszített kúpgörgős csapágyegységekkel szemben. A kúpos görgőkről golyókra való átállás jelentős javulást eredményez a súrlódás a merevség tekintetében, ami a gyártó szerint 0,7%-os csökkenést eredményezett a járművenkénti villamosenergia-fogyasztásban az FTP-75 tesztciklusok során.

A TriFinity és a Schaeffler technológiák kombinációja lehetővé teszi a kisebb átmérőjű kerékcsapágyegységek méretcsökkentési megoldásait, ezáltal csökkenti a csapágyak és a tömítések súrlódását, optimalizált csapágytömeget és kisebb „szénlábnyomot” eredményez. Az azonos méreteknél a Schaeffler szerint a technológia csökkenti a csapágy tömegét, miközben lehetővé teszi, hogy akár 50%-kal nagyobb nyomatékot továbbítson. Ezen túl a csapágy szerelése könnyebb és az elektromos járművek zajkibocsátás is alacsonyabb.

A cég másik új terméke – egy nagy hatásfokú centrifugális tárcsás golyóscsapágy – ami egy nagy teljesítményű, súrlódásra optimalizált csapágy, amelyet kifejezetten elektromobilitási alkalmazásokhoz fejlesztettek ki. Egyesíti a nyitott csapágyas és tömített csapágyas kialakítás előnyeit. A 0,3 Nm-rel kisebb súrlódás és a csapágyonként körülbelül 0,1/km-rel csökkentett CO2-kibocsátás révén a nagy hatásfokú centrifugális tárcsás golyóscsapágy intelligens, de egyszerű megoldás, amely a vállalat állítása szerint jelentős hatással van az általános teljesítményre. Ezenkívül a várakozások alapján tízszeres élettartam is társul majd az új fejlesztéshez, a korábbi megoldásokhoz képest.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés