Tévhitek és félreértések a futómű körül – 2. rész

A BILSTEIN Akadémia tisztázta és eloszlatta a leggyakoribb javítási, vizsgálati tévhiteket a futóművel kapcsolatban. Ezzel együtt még mindig sok a „mit tegyünk?” és a „mit ne tegyünk?” kérdés a lengéscsillapítóknál. Ebben a cikkben a lengéscsillapító dugattyúrúd radiális játékának egy közismert tesztelési eljárását vizsgáljuk meg, amely nem feltétlenül vezet a kívánt eredményhez. Azt is tisztázzuk, hogy mire képesek a rugóút-határolók és mire egyáltalán nem. Végül, de nem utolsósorban, Rainer Popiol, a BILSTEIN szakértője elemzi, hogy vajon a futómű „keménységéből” egyenesen következik-e a sportautókhoz hasonló teljesítmény.

A futómű-ellenőrzés kapcsán a következő megoldás még mindig igen elterjedt a műhelyekben: a szerelő ellenőrzi az újonnan beszerelt – vagy éppen a régi – lengéscsillapítónál a kitolt helyzetben lévő dugattyúrúd oldalirányú játékát. „Ez nem túl jó ötlet, tekintettel arra, hogy így igen hosszú az erőkar és garantáltan gyenge a rúd megvezető támasztása. A szinte biztos diagnózis ebben az esetben a túl nagy radiális játék.” – magyarázza Popiol, a BILSTEIN Akadémia vezetője, majd elmondja a helyes folytatás mikéntjét. „A radiális játék megfelelő meghatározásához a dugattyúrúdnak/munkadugattyúnak a jármű/felfüggesztés konstrukciós helyzetében kell lennie.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.