Hadiipari futómű-fejlesztések civil szférába integrálása

Globalizálódott világunkban egyre inkább tapasztalhatjuk, hogy a „polgári” autógyárak tudatos fejlesztéspolitikával közös innovációs platformokat hoznak létre a speciális katonai jármű gyártókkal. Sőt, oly annyira piacorientált e gondolkodásmód, hogy az esztétikum, az egyedi megjelenés – mely eddig nem élvezett prioritást egy katonai célú jármű fejlesztése során – a konstruktőröket arra inspirálta, hogy ma már a célszerűség és a megbízhatóság követelményein túl arra is ügyeljenek, hogy újdonságaik megjelenésükkel felkeltsék még az átlagos, civil autós társadalom figyelmét is. Ne felejtsük el, hogy a páncélozott – akár gyárilag, akár utólag – közúti gépjárművek épp egy olyan piaci szegmens, melyre az igény az elmúlt években dinamikusan emelkedett a civil szférában is. E járműkörnek viszont az egyik „Achilles-sarka” a futómű, hisz szélsőséges körülmények között is – legyen az egy fegyveres támadás – a járműnek meg kell őriznie a manőverezési képességét, és az egyedi terepviszony sem lehet akadály még akár harcászati műveletek között sem, tehát a teherbírás, a teljesítmény és a védelem háromszögét kell képviselnie a konstrukciónak. Ehhez a kulcsszó: aktív felfüggesztés.

Annak szemléltetésére, hogy men - nyire jelentős kooperációk vannak, csak néhány példa. A brit Jankel Armouring járőrszolgálatra és terrorelhárító feladatokra optimalizálta a Jankel Huntert, ahol Toyota Land Cruiser vázszerkezetre adaptálták a gyári hajtásrendszert. Szintén a Jankel fejlesztette ki a Toyota Hilux platós kisteherautó alapjaira épülő Jankel Fox könnyű harci járművét. Az autonavigátor.hu weblapon Hamvas Gábor által publikált „Top 10 könnyű harci jármű” összegzésben is szerepel, hogy a Jankel Fox „30 centiméteres függőleges akadályt képes leküzdeni, végsebessége 170 km/h, hatótávolsága a választott tüzelőanyag-tartálytól függően 900– 1300 kilométer”.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.