Elektronikus légrugórendszerek az utaskomfort szolgálatában
A moduláris felépítésű, könnyen áttekinthető elektronikus légrugózási rendszerek számos előnyt kínálnak úgy a járművek gyártóinak, mint üzemeltetőinek. A laprugós járműveknél lényegesen komfortosabb utazást, illetve szállítást tesznek lehetővé. A felépítmény szabad magassága a terheléstől függetlenül állandó értéken tartható. A járműfelépítmények lengéseit és rezgéseit az útegyenetlenség kerekek tömegére gyakorolt periodikus hatása váltja ki. Intenzitása elsődlegesen a gépkocsi sebességétől függ. A függőleges irányú felépítmény-elmozdulásokat a rugózás és a lengéscsillapítás révén igyekeznek megfelelő értékek között tartani. Az utazási kényelmet, azaz a gyorsulások emberi szervezetre gyakorolt hatását kísérletekkel megállapított mérőszámokkal jellemzik, melyek a frekvencia és az amplitúdó együttes hatását veszik figyelembe (VDI-görbék). A következő szakértői eset is jól érzékelteti, hogy mind a szakma művelői, mind a jogszabályalkotók számára a műszaki kihívások kezeléséhez rugalmasság és alkalmazkodási képesség szükséges.
A megbízó egyedi forgalomba helyezési eljárás keretében forgalomba kívánta helyezni az általa Svédországból hozott gépjárművet, egy 2008-as Renault Master 14 fős autóbuszt (M2), mely eljárás során a közlekedési hatóság megállapította, hogy a szóban forgó típus gyári változatához képest a futómű-felfüggesztést légrugósra alakították át. Ennek megfelelően a szakértői vizsgálatnak meg kellett állapítani, hogy a gépjármű bemutatott technikai kivitele mennyiben felelt meg mind a hazai, mind a nemzetközi normatíváknak, illetve befolyásolta/befolyásolja-e a gépjármű jóváhagyottságát.