Célkonfliktusok szorításában

Ahogyan az abroncsok is változtak az elmúlt években, úgy a gépkocsik is. A mai kor járművei közül a legérzékenyebbek az abroncsok gördülési ellenállására az elektromos autók. Persze a hibridekről sem szabad megfeledkezni, de lássuk be, hogy ott nincs akkora kényszer az ellenállás csökkentésének irányába, mint egy olyan gépkocsinál, ahol a töltési idő jelentősen nagyobb, míg a hatótáv sokkal kisebb. Persze a legmodernebb abroncsok már léteznek külön hibrid autóra és külön elektromos autóra szerelendő változattal, hiszen a specializáció a gumiabroncsok világában sem elhanyagolható.

Ami ezeknél a járműveknél szembetűnő, hogy a kerekeik átmérője egy átlag autóhoz viszonyítva nagyobb átmérőjű, ugyanakkor a nagyobb átmérő nem hozott a szélességben növekedést. Előfordul a 195/55R20 méret is például, ami régebben egyáltalán nem volt jellemző.

A példánál maradva, az említett abroncs terhelési indexe 95. Korábban 95 indexet nem igazán használtak a gyártók a 195 mm szélességnél. Jellemzőbb volt a 85 vagy 88 index. Persze sem a hibrid, sem pedig az elektromos autóknál nem elhanyagolható tény, hogy mindkettő tömege meghaladja a normál autó tömegét, amit természetesen az abroncsoknak kell hordozniuk. Innen származtathatjuk a nagyobb terhelhetőségre vonatkozó követelményt. Viszont ami egyértelművé teszi, hogy a 195/55R20 méret például elektromos autóra szánt abroncs, az pedig a sebességindex. T, illetve H sebességindexel érhető el ez a méret, hiszen egy elektromos autó nem képes még az igazi „száguldásra”. Gondoljunk bele, hogy a 20 colos abroncsok megjelenésekor milyen sebességindex volt jellemző! W vagy Y alatt nem is gyártottak a gyártók 20 colos abroncsokat. Igen, a kereslet ennyire megváltoztatta a kínálatot. Ma már egy elektromos autónál fő szempont a hatótávolság.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.