Futómű-beállítás 3D mérőrendszerrel

Gyors, pontos, egyszerű, megbízható – ezekkel a jelzőkkel illeti a futóműbemérésre szakosodott John Bean a háromdimenziós futómű-beállító rendszereit. A háromdimenziós futóműbemérő berendezéssel a jármű teljes kimérése csak néhány percet vesz igénybe. A háromdimenziós mérőrendszer a kerekekre szerelt, érzékeny CCD-kamerás mérőfejek helyett robusztus műanyag táblákat használ. A két nagy felbontású video-kamerából álló rendszer a járműtől biztonságos távolságban felállítva tartja szem előtt a négy, fényvisszaverő körökkel ellátott mérőtükröt. 


A kameraházba integrált LED-kijelzők segítségével a szerelő úgy végezheti el a mérést, hogy közben nem kell a képernyőre néznie. Ha a zöld LED világít (3), a kamera (2) látja az érintett mérőtükröt (4); ha a fény vörös, a rálátás akadályozva van (4). Nyilak (5) segítik a jármű pozicionálását, és mutatják az alákormányzás irányát (6). Hogy a videokamerák biztosan felismerjék a mérőtükröket, több mint 80 színtelen LED (1) sugároz infravörös fényt.

A beállítás során a legtöbb időt – eltekintve a jármű azonosításától és az ügyfél adatainak begépelésétől – a mérőfejek felszerelése, ezt követően pedig a keréktárcsa ütésének kiegyenlítése veszi igénybe, amelyhez az adott tengelyt úgy kell felemelni, hogy a kerekek szabadon foroghassanak. A háromdimenziós bemérés legnagyobb előnyeinek egyikét a lényegesen lerövidült felszerelési idő jelenti: amint a mérőtükrök felszerelése a kerekekre megtörtént, a szerelő a képernyőn megjelenő nyíl jelzése szerint egy keveset hátratolja a gépkocsit. Ezután újra előretolja, az első kerekeket a forgózsámolyokra állítja, és leolvassa a kerékösszetartás és a kerékdőlés értékeit. A szoftver a négy mérőtükrön látható, egyenként 33 kör (képpont) helyzete alapján számítja ki a futómű pillanatnyi állási adatait. 

Ha a felhasználó a szoftver által adott utasításokat követi, alá kell kormányoznia a kerekeket, és az eredmények összesítő képernyőjén minden beállítási adat a rendelkezésére áll. A kezdeti mérés értékei háromdimenziós grafikán láthatók. A jármű gyártójának előírt adataitól eltérő értékek vörös háttérben jelennek meg, ami a szakember számára a diagnózist és az ügyféllel szemben az érvelést egyaránt megkönnyíti. Igény esetén lehetőség van a jegyzőkönyvnyomtatásra.

Robusztus technika 

A hagyományos, nyolcszenzoros, CCD-kameratechnikával működő műszerhez képest a háromdimenziós mérőrendszer azzal jelenti a legnagyobb különbséget, hogy az érzékeny és többé-kevésbé súlyos mérőfejek helyett csak műanyagból készült, elektronikát egyáltalán nem tartalmazó mérőtükröket kell gyorsbefogókkal a keréktárcsákra erősíteni. Ha a szakember ráadásul megfelelő speciális befogótalpakat alkalmaz, még a műanyag dísztárcsákat sem kell levennie a mérőtükrök felszereléséhez.


Azért, hogy a kamerák az első táblákat kétséget kizáróan felismerjék, azokon egy-egy speciális kör van (a képen bekarikázva). A fehér műanyag ék (jobb oldali nyíl) a jármű forgótányérokra állítását könnyíti meg.

A mérőrendszer másik fele, a két nagy felbontású videokamerából álló kamerarendszer a jármű előtt biztonságos távolságban lévő kameratartón helyezkedik el. Így elmaradnak a bonyolult beállítási munkák, amelyek során előfordulhat a szenzorok véletlen érintése, elállítása vagy sérülése. Ha valamelyik mérőtükör mégiscsak „leválik” a keréktárcsáról, és a földre esik, még a tönkremenetele esetén is messze a hagyományos mérőfej ára alatt marad a pótlás költsége.

Emellett a háromdimenziós műszerek esetében nincs szükség elektronikus forgózsámolyokra az alákormányzás során mérhető értékeinek (utánfutás, csapterpesztés, kanyarodási szög eltérés, maximális alákormányzási szög) meghatározásához.

Mérés a háromdimenziós térben

Az első háromdimenziós kamerarendszerrel működő futóműbeállító berendezések már az 1990-es évek végén megjelentek a szakvásárokon. Polgárjogot azonban csak azóta nyertek a háromdimenziós bemérőrendszerek, amióta a rendszerek felbontása elegendően nagy, és a számítógépek a képfeldolgozó szoftver komplex algoritmusait elég gyorsan le tudják futtatni.

A John Bean Visualiner 3D beállító készülékének legfontosabb elemei közé tartozik a két nagy felbontású videokamera és a kerekeken elhelyezkedő négy mérőtükör. Minden kamera folyamatosan észleli az autó egyik oldalának a mérőtükreit, miközben a mérőtükör méreteit és a körök nagyságát a szoftver „ismeri”. A szoftver ezekből az információkból ki tudja számítani a jármű távolságát és térbeli helyzetét.


Így „látják” a Visualiner 3D kamerái a mérőtükröket. A szoftver ismeri a mérőtükrökön lévő pontok méreteit (a körök „ellipszissé” torzulásának tengelyméreteit). Ha az ellipszis tengelyméretek megváltoznak a jármű pozicionálása vagy az alákormányzás közben, a szoftver a változásokból kiszámítja a paramétereket.

Ha a jármű elmozdítása vagy a kerekek alákormányzása során a kerék álláshelyzete – és ezzel együtt a mérőtükör képe – változik, a rendszer a megváltozott képinformációk alapján kiszámítja az új kerékhelyzetet, majd – második lépésben – a jármű beállítási adatait.

Mivel a háromdimenziós mérőberendezések nem a vízszintes síkot használják referenciasíkként, hanem a háromdimenziós térben mérnek, a mérőhelyre vonatkozó követelmények a hagyományos futóműbemérő berendezésekhez képest alacsonyabb szintűek.


Mivel az autógyártók egyre gyakrabban írják elő a futási (kocsiszekrény talajtól vagy keréktől vett) magasság mérését futóműbeállítás előtt, a John Bean külön eszközt fejlesztett ki a háromdimenziós futóműbemérő berendezésekhez, ez a TIP (Target Imaging Pointer). A TIP egy kis kiegészítő mérőtükör, amelynek segítségével a mérőrendszer a jármű aktuális futási magasságát határozza meg, amint a szerelő a TIP-mérőtükröt azokhoz a mérési pontokhoz illeszti, amelyeket a szoftver előír.

Mérés parancsra

A John Bean Visualiner 3D mérőberendezésének Pro32 nevű kezelőszoftvere felhasználóbarát, és egyszerűen kezelhető. Csak néhány adatot kell bevinni a teljes mérés elvégzéséhez. Miután a jármű egyértelmű azonosítása megtörtént, és a beállítást végző személy elvégezte a járműspecifikus előkészítő munkákat, a program a jármű pozicionálásától az alákormányzásig lépésről lépésre teljesen automatikusan vezeti végig a szerelőt a teljes mérési folyamaton.


1. kép: A Pro32 szoftver adatbankja több mint 25 ezer járműtípus előírt adatait tartalmazza. A modellváltozatok között a helyes adatok érdekében a gyártótól függően ese-tenként nagyon pontosan kell különbséget tenni.
2. kép: A kezdeti mérés minden fontos adata színkiemeléssel látható a képernyő háromdimenziós grafikáján. A mérést végző szerelő így egyetlen pillantással felismerheti, hol kell beavatkoznia. A rendszer a beállítás során folyamatosan frissíti az adatokat.
3. kép: A mérési ciklus túlnyomórészt automatikus, és lépésenként vezeti végig a felhasználót a beállítás egyes műveletein.
4. kép: A szoftver ha elfogadhatatlan nagyságú mozgást „észlelt” az első kerekeken, figyelmezteti a beállítást végző személyt, mielőtt a későbbiekben téves mérési eredmények születnének. Az „i” gomb-ra kattintva megjelenik a hibaüzenet lehetséges okainak listája.

A háromdimenziós futóműbeállítás esetén elmarad a keréktárcsák ütésének kompenzációja és a kocsi időrabló megemelése. Ehelyett úgy „pozicionálja” a szerelő a járművet, hogy a kerekekre szerelt mérőtükrökkel együtt mintegy 200 mm-t vissza-, majd újra előregurítja – hogy mennyit, azt a monitoron megjelenő zöld nyíl mutatja. A pozicionálás után már rendelkezésre áll a kerékösszetartás és a kerékdőlés értéke.

Emellett a szoftver koncepciója segít az adatbeviteli és a kezelési hibák elkerülésében, illetve felismeri azokat. Hiba esetén megfelelő üzenettel hívja fel a kezelő figyelmét.

Szintén hasznos a mérési értékek automatikus frissítése minden képernyőn, amint a szerelő módosítja a futómű beállítási értékeit. Így a szerelő elkerülheti a képernyők közötti váltogatást. Ha mégis váltani szeretne, ez sem probléma a tipikus „vindózos” felhasználói felületen.

Több márkával foglalkozó szervizek esetében, amelyeknél hol ilyen, hol olyan típus áll a mérőpadon, nagy segítség az alapkonfigurációhoz tartozó információs és súgóprogram, oktatófilmjeivel és animált grafikáival. A John Bean szoftvere emellett gyártóspecifikus eljárásokat is tartalmaz, mint például a Volkswagen-konszern egyes modelljei kerékösszetartás-ívének mérése és beállítása, valamint a bölcső beállítása. Ha szükséges, gombnyomásra végigvezeti a felhasználót a bonyolult, járműspecifikus beállítási folyamatokon, és amikor kell, felhívja a figyelmet a célszerszámokra. A felhasználó gombnyomásra különböző járműspecifikus beállítási segítségeket hívhat a képernyőre.

Emellett a Pro32 szoftver lehetővé teszi, hogy a felhasználó a speciális igényeihez igazodva maga állítson össze egyéni mérési eljárásokat. Az ügyfelek részére kinyomtatott adatlapok szintén egyénileg alakíthatók.

Hasznos szoftveropciók

Az, hogy a John Bean nem ma kezdte a futóműves szakmát, megmutatkozik azokban a kiegészítő opciókban, amelyek külön rendelhetők a háromdimenziós mérőberendezésekhez. Ezek egyike az „EZ toe” („Easy toe”) nevű beállítási segédeszköz, amely lehetővé teszi, hogy szűk helyen az összetartás alákormányzott kerekekkel is beállítható legyen anélkül, hogy a szerelőnek a tengelyt a beállítás ellenőrzésére mindig újra egyenesmeneti helyzetbe kellene kormányoznia.


Rövid videoanyagok ismertetik, hogyan és hol lehet elvégezni bizonyos beállításokat (a képen a VW-konszern több lengőkaros első felfüggesztése látható, az ún. kerékösszetartás-görbe ellenőrzése).

További segítség az „EZ Access” opció, amelynek segítségével a mérési és beállítási munkák leszerelt kerékkel végezhetők el, például ha egy lépésben szeretnénk cserélni és beállítani nehezen hozzáférhető alkatrészeket. Ehhez a szerelő a mérőtükröket speciális adapterekkel a kerékagyra vagy a féktárcsára erősíti. A kezelő lépésenkénti irányítását ismét a Visualiner 3D szoftvere biztosítja a teljes eljárás folyamán.

Testreszabás minden alkalmazáshoz

A Visualiner 3D beállítóberendezések különböző konfigurációkban készülnek, például mozgatható és rögzített kameratartóval is. Ennek köszönhetően a mérőrendszer a helyi adottságoktól függően egyaránt beépíthető szerelőaknával és ollós emelővel együtt.

A John Bean modellpalettájának zászlóshajója a Visualiner 3D Arago, amelynél a kameratartók szabadon állhatnak a térben, így a futóműbeállító munkahely szabadon átjárható, akár a munkafelvételnél is használható. A legutóbbi modellfrissítés alkalmával a berendezések új, nagyobb látószögű kamerákat kaptak, így tovább lehetett csökkenteni a kamerarendszer és a forgózsámolyok középpontja között szükséges minimális távolságot. 

További diagnosztikai segédeszközök

Anélkül, hogy a szerelőnek bármit kellene tennie érte, a rendszer az alákormányzási művelet során a járműgyártók előírt értékei mellett további adatokat gyűjt, amelyek a futóműbeállításhoz nem feltétlenül szükségesek. Hasznosak lehetnek azonban a további diagnosztikához, például ha a futómű beállítási adatai mind az előírt tartományba esnek, de az ügyfél arra panaszkodik, hogy az autó „furcsán” viselkedik. Ezekhez a hasznos „melléktermékekhez” tartozik egyebek között a tengelyeltolódás, a kerékeltolódás, a keréktáveltérés és az átlók értéke. Ha különbségek mutatkoznak, ennek az oka gyakran lehet rejtett baleseti kár. Az első tengely túl nagy kerékeltolódása például gyakran utal az utánfutás problémájára – ami pedig a jármű oldalra húzását eredményezheti. Az átlagosnál nagyobb eltérések tehát oldalra húzást eredményezhetnek, és magyarázatot adhatnak a „furcsa” menettulajdonságokra. 


Még egy kis segítség a diagnosztikában: a mérőrendszer a pozicionálás során automatikusan meghatározza a kerekek átmérőjét, és kiszámítja a közöttük jelentkező különbségeket.

A futóműbeállítás aktív értékesítése

A háromdimenziós kamerarendszerek a hagyományos kerékszenzoros mérőberendezésekhez képest határozott előnyökkel rendelkeznek mindenekelőtt a beállítás időszükségletére vonatkozóan. Gyakorlott szerelőnek alig több mint 3 perc szükséges a jármű mind a négy kerekének komplett beméréséhez. A háromdimenziós technikával tehát alapvetően növelni lehet a futóműbeállító munkahely termelékenységét – ennek azonban feltétele, hogy aktívan értékesítsük a szolgáltatást az ügyfél részére.

Forrás:

Krafthand 2006. mai Ausgabe 10. p.
10–17. szerző: Klaus Kuss
Közvetlen Snap-on Equipment gyári információk a műszer hazai importőre, a Hofmann Kft. jóvoltából.