Valeo 4-piece kits

A kettőstömegű lendítőkerék műszaki megoldását már jól ismerjük. Tudjuk azt is, hogy elsősorban intenzív városi gépkocsi használat során – taxiüzem, terítőforgalmú áruszállítás stb. – a kettőstömegű lendítőkerék belső szerkezete sajnos a vártnál hamarabb tönkremegy. A Valeo cég elsősorban javítóipari célra, aftermarket piacra elkészítette a „4-piece Kit” tengelykapcsolót, mely a kettőstömegű lendítőkerék+tengelykapcsoló egységet váltja ki. A hagyományos tengelykapcsoló torziós lengéscsillapító-rugós kuplungtárcsáját átalakította, rugórendszert épített be, nagyobb rugó utat tett lehetővé, növelte a belső csillapítását. A tárcsát szétszedtük, fényképeink kommentár nélkül mutatják a belső szerkezetet.

A „4-piece Kit” – mint a neve is mutatja - 4 darabból áll: (hagyományos, egytömegű lendkerék, kuplungtárcsa, nyomólap egység és kinyomócsapágy). A Valeo szerint a helyettesítő kit természetesen képes a nagy nyomaték átvitelére, és nagymértékben egyenértékű a kettőstömegű lendkerékkel. A torziós lengési tartomány 40 °főtengely, közel azonos a kettőstömegű lendkerékkel, ahol ez az érték 45 °ft.

Tehát aftermarket szerelésre ajánlják. A megtakarítás eleve 30%, ha pedig ismét javítanui kell a tengelykapcsolót, a megtakarítás a 70%-ot is elérheti.

Nagy siker a a 4-pieces kits a független autójavítói piacon, a VAG csoport 1,9 TDI motorral szerelt járműveinél. De sikerre számíthat a kiváltó megoldás a Mercedes Sprinter 208D-nél (95>) és a Sprinter 311 CDI-nél is.

A képeinken látható Kit száma, a Valeo Service Code 826317, mely az alábbi járművekhez jó: Audi A3 (96>03), Seat Cordoba (96>03), Leon, Toledo (91>04), Skoda Octavia (96>04), VW Bora, Golf II (83>91), Cabrio (93>98), Golf III (91>97), Cabrio (98>02), Golf IV (97>03), New Beetle (98>), Passat (93>97), Polo (94>), Vento

A fényképsorozat a fenti 826317-as számú tengelykapcsoló beépítéshez ad segítséget. A régi, kettőstömegű lendkerék leszerelése után a főtengelyvég lendkerékrögzítő csavarjainak menetét gondosan tisztítsuk meg. Ellenőrizzük a főtengely szimeringet is. Az új – egyszerű, egytömegű - lendkereket a kitben található új csavarokkal szereljük, ügyeljünk a meghúzási sorrendre, melyet a fényképábra mutat. A csavarokat nyomatékra és szögre húzzuk meg: először 60 Nm-rel húzzuk végig, majd fordítsunk rá 90 fokot. A sorrendi tévedés és még egyszeri meghúzás elkerülése érdekében célszerű az első csavarfejet megjelölni.

A meghúzás után a lendkerék súrlódó felületét tisztítsuk meg, zsírtalanítsuk. A szokásos módon központosítsuk a tengelykapcsoló tárcsát és szereljük rá a nyomólapot. Ami nagyon fontos: ügyeljünk a tájolására. A nyomólapfedélen található két kihajtott fül közé kell esnie a lendkerék palástján lévő „0” jelzésnek, illetve jelzővonalnak. A nyomólapfedél 6 új csavarját az ábrán mutatott sorrendben, 22 Nm-rel húzzuk meg. A további műveleteket az autószerelői gyakorlatnak megfelelően végezzük. A kinyomócsapágy belső felületét a kitben található zsírral kenjük be. A végén ellenőrizzük, hogy a három pedál közül a fékpedál áll-e legelőbbre.