Hogyan kell féket mérni?

Tegyük hozzá: hogyan kell féket mérni a műszaki vizsgán, az érvényben lévő előírások szerint? Sokan meglepődhetnek a címben feltett kérdésen, hiszen nap mint nap százával végzik a műszaki vizsgát, melyben a mérések közül talán a legfontosabb a fékvizsgálat. A vizsgálat a méréstechnológiát, a próbapadot illetően problémamentesen lefolytatható. Vajon tényleg minden rendben van? Kellő jogalappal mérünk? Hogyan mérnek Európa más országaiban? Mit ajánl a nemrég megszületett EU vizsgálati irányelv? Változtatni kell-e a hazai előíráson?

A típus-jóváhagyási vizsgálati európai előírás szerint (ENSZ-EGB 13 és 13H) a jármű, járműszerelvény vizsgálata fékezésvizsgálat, melynek mérési módszere a lassulás- és/vagy fékútmérés. A mérések azt mutatják, hogy személyautóknál az autógyártók az ENSZ-EGB 13-as rendeletben előírt, minimálisan teljesítendő lassulásnál (5,8 m/s2) akár 60%-kal nagyobbat is el tudnak érni.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.