Hella Pagid fékjavítási tippek

OPEL CORSA D

Az ABS figyelmeztető lámpája aktív.


Az ABS-érzékelő gyűrűjének elszennyeződése lehet az oka annak, ha az Opel Corsa D járművek esetében a C0035 „bal első kerék fordulatszám-érzékelője” vagy a C0040 „jobb első kerék fordulatszám-érzékelője” hibakódot olvassák ki.

Ebben az esetben a következő munkákat érdemes elvégezni az érzékelők cseréje előtt.

– ABS-érzékelő kiszerelése. 


– Ellenőrizze az érzékelőgyűrű szennyezettségét (zsír vagy szennyeződésrészecskék) a tengelycsonk nyílásán keresztül. Szükség esetén tisztítsa meg az ABS-érzékelő gyűrűt egy féktisztítóba merített vattapálcával. 


– Alkatrészek megszárítása sűrített levegővel. 


– Végezetül ellenőrizze az érzékelőgyűrűt, hogy a tisztítás meghozta-e a kívánt eredményt. 


Rázkódik és zajos az első tengely

A 2007 és 2011 között gyártott, Z10XEP, Z12XEP, Z14XEP, Z13DTJ kódú motorral szerelt modellek esetén előfordulhat, hogy vibráció lép fel az első tengelyen. A hiba az első tengely OE fékbetétjével állhat összefüggésben. A rezgések vagy a zajok főként a városi forgalomban történő enyhe fékezéskor jelentkeznek. Ebben az esetben a diagnosztika keretében ellenőrizni kell és szükség esetén ki kell cserélni a fékbetéteket.

A jármű gyártója ilyen esetre módosított fékbetéteket kínál a 257x22 mm-es féktárcsákhoz.
OE-alkatrészszám: 93169254.

A dobfék nem oldható

A 2007 és 2010 között gyártott, dobfékkel szerelt Opel Corsa D modellek esetén előfordulhat, hogy, ha a jármű hosszabb ideig áll behúzott kézifékkel, akkor a dobfék nem oldható. A hiba oka a fékpofa és a fékdob között fellépő korrózió lehet. Ilyen esetben ellenőrizni kell a dobfékberendezést, és ha meghibásodott, akkor meg kell javítani. Amennyiben a javítás során kicseréli a fékpofákat, ügyeljen arra, hogy a minőség javítása érdekében a jármű gyártója kiviteltől függően módosított fékbetéteket alkalmaz:

Fékpofa, 203x38 mm – OE-szám: 93168956.


Fékpofa, 228x40 mm – OE-szám: 93169957.

Csikorgó fékberendezés és a féklámpák folyamatosan világítanak

A 2007 és 2010 közötti modellek esetében előfordulhat, hogy a fékpedál megszorul, a féklámpák pedig folyamatosan világítanak. A lábtérben jelentkező hőmérséklet-ingadozás miatt időnként előfordulhat, hogy a fékpedál nem tér vissza a kiindulási pozíciójába, mert a forgáspontja megszorul. Ezáltal valamekkora nyomás megmaradhat a hidraulikus fékrendszerben, ami a fékek csikorgását és a féklámpakapcsoló akaratlan bekapcsolását eredményezheti.

Ilyen esetben ellenőrizni kell a fékpedál mozgathatóságát a pedálblokkban. Ha hiba észlelhető, akkor a teljes pedálblokkot ki kell cserélni a gyártói utasítások szerint, mivel a blokk nem állítható be, illetve nem javítható.

Csikorgás fékezéskor


Ha a 2007-ben gyártott, Z10XEP, Z12XEP, Z14XEP, Z13DTJ kódú motorral szerelt modellek esetén az első tengelyi fékszerkezetek csikorgása nem vezethető vissza a kerékfék egyetlen észrevehető hibájára sem, akkor a problémát a fékbetét és a féknyereg közti szorulás okozhatja. A komfort növelése érdekében a járműgyártó úgynevezett „dugattyúsapkákat” szerelt a féknyereg dugattyújába ➊. Probléma esetén ellenőrizni kell és szükség esetén ki kell cserélni ezeket a dugattyúsapkákat. A „dugattyúsapka” nélküli érintett járműveknél utólag beszerelhetők a sapkák.

A „dugattyúsapkákat” a következő alvázszámtól kezdve alkalmazzák a gyártásban:

– Eisenach: W0L0SDL0876108784


– Zaragoza: W0L0SDL6874284654.

„Dugattyúsapka” pótalkatrészszáma: Opel 93169307.

Ide vonatkozóan vegye figyelembe a jármű gyártójának karbantartási és javítási utasításait!

OPEL ASTRA J

A féklámpa kivillan, és világít az elektromos parkolófék visszajelző lámpája.

A 2010–2011 között gyártott Astra J-k esetén a fenti hiba és a C0277 hibakód a fékpedál hibás pozícióérzékelőjével hozható összefüggésbe. Előfordulhat, hogy az érzékelő kalibrálásával vannak problémák.

Ebben az esetben ellenőrizni kell a pedálérzékelő beszerelési helyzetét és kalibrálását. Ez a művelet az érzékelő nullhelyzetének meghatározására szolgál.

A kalibrálás menete:

– Húzza be a rögzítőféket.

– Állítsa „P” fokozatba az automata váltót (ha van).


– Csatlakoztassa a diagnosztikai készüléket, pl. Mega Macs 66.


– Olvassa ki és törölje a hibakódokat.


– Válassza ki a „Fékpedál-pozíció betanítása” alapbeállítási funkciót.

– Végezze el a kalibrálást.

Ha a hiba ezt követően továbbra is fennáll, akkor ki kell cserélni a fékpedálhelyzet-érzékelőt.


A jármű gyártója a következő alvázszámoktól kezdve már a javított érzékelőket alkalmazta:


– W0LPD6ED6B8013601, gyár: Ellesmere Port

– W0LPE6EF2BG024146, gyár: Gleiwitz

– XUFPE6DC3B3000882, gyár: Szentpétervár.

Vibráció a fékpedál benyomásakor

A 2012–2013 között gyártott, A14NET kódú motorral és automata váltóművel szerelt Astra J modellek esetén előfordulhat, hogy a fékpedál benyomásakor vibráció lép fel, és a motor fordulatszáma ingadozik. A váltómű vezérlőegységének szoftverhibája okozhatja azt, ha a fent említett járművek esetében a fenti probléma jelentkezik. Az ellenőrzés feltételei:

– A jármű áll. 


– A motor alapjáraton jár. 


– A váltóműolaj hőmérséklete nagyobb, mint 80 °C. 


– Nyomja be és tartsa nyomva a fékpedált. 


– Kapcsoljon „D” fokozatba. Ha ebben a helyzetben észlelhető a probléma, a további ellenőrzéshez kapcsoljon „M” fokozatba.

– Ha 5 másodperc elteltével megszűnik a vibráció és a fordulatszám-ingadozás, akkor a váltómű vezérlőegységének újraprogramozásával megszüntethető a hiba.

FIAT PUNTO (199-ES MODELLTÍPUS)

Zaj hallható a hátsó kerék fékjei felől hosszabb fékezési szakaszok után

A 2005–2010-ig gyártott modellek esetében előfordulhat, hogy hosszabb fékezési szakaszok után rezgési zajok lépnek fel a hátsó tengelyen. Ennek oka, hogy a féknyergen fellépő rezgések miatt rezonálnak a fékbetétek.

A hiba elhárításához a jármű gyártója úgynevezett tömegkiegyenlítő súlyokat kínál. A közvetlenül a féknyergen elhelyezett tömegkiegyenlítő súly elnyomja a szükségtelen rezgéseket.

A Fiat 77364395 alkatrészszámmal kínál megfelelő alkatrészkészletet.

Az ABS-visszajelző lámpa időnként kigyullad

A 2005–2010-ig gyártott, 199 A3.000 motorral szerelt Nuova Punto modellek esetén előfordulhat, hogy a blokkolásgátló rendszer figyelmeztető lámpája időnként kigyullad. Ezzel egyidejűleg a P0504 hibakód olvasható ki a motorvezérlő egység hibatárolójából. Egyes esetekben az emelkedőn való elindulást segítő rendszer hibáját jelző lámpa is kigyulladhat.

A hiba egyik oka a fékpedálkapcsoló dugóján belüli stiftes érintkezők hibás rögzítése lehet.

Ebben az esetben ellenőrizni kell a dugós csatlakozást és a kábelt a fékpedálkapcsolón, és szükség esetén javítást kell végezni.

Végezetül törölni kell a hibatárolót és próbautat kell tenni.

LANCIA YPSILON (843)

Az ESP visszajelző lámpája világít

A 3002025-3082107 végződésű alvázszámmal rendelkező, ESP-vel ellátott modellek esetén előfordulhat, hogy az ESP visszajelző lámpája világít, és a C1131 hibakód olvasható ki a vezérlőből. A fékfolyadéknyomás-érzékelő lehet az oka annak, ha a fenti hibakód megjelenik és az ESP visszajelző lámpája világít. A nyomáskiértékelés során a vezérlő nem lehetséges/megfelelő nyomásértéket olvas ki.

 

Mivel az érzékelőn nincs lehetőség mérésre, ilyen esetben először a tápfeszültséget és az ESP-rendszer perifériáját kell ellenőrizni. Amennyiben minden eredmény megfelel az előírt értékeknek, cserélje ki a nyomásérzékelőt.

Rázkódik és zajos a hátsó tengely

A 2003-tól 2011-ig gyártott modellek (3027759 végződésű alvázszámig) esetén előfordulhat, hogy zaj hallható a hátsó tengely felől, és rázkódást érezni. A fent említett hiba a kézifékhuzalok vezetőivel állhat összefüggésben. A rázkódások és a zajok főként egyenetlen úton jelentkeznek.

Előfordulhat, hogy a bowdentartókban futó huzal túlságosan laza, ezért a futómű erősebb mozgása esetén zörög.

Ebben az esetben el kell távolítani a huzalt a tartókból, a túlzott holtjátékot filccsíkkal ki kell egyenlíteni, majd újra rögzíteni kell a bowdent.

Emellett ajánlott kábelkötegelővel rögzíteni a bowdentartókat.

A sérült alkatrészeket a javítás során ki kell cserélni.

Rezgések és zaj az első tengely felől

A 2003-tól 2011-ig gyártott modellek esetén az első tengely fékbetétjei okozhatnak rezgést és zajt az első tengelyeken. A rázkódások és a zajok főként egyenetlen úton jelentkeznek.

Előfordulhat, hogy a gyári fékbetétek a tervezésből adódóan nekiütődnek a féknyeregtartónak. Ha enyhe fékezéssel megszüntethető a hiba, akkor a diagnosztika keretében ellenőrizni kell, és szükség esetén ki kell cserélni a fékbetéteket.

A jármű gyártója javítási intézkedés keretében módosított fékbetéteket kínál.

Motorkód: 169 A4000 és 188 A4000

OE-alkatrészszám: 71741261

Motorkód: 350 A1000 és 843 A1000

OE-alkatrészszám: 71741260

BMW MINI

Tárcsafékek javítása

A BMW-gyár a következő eljárásmódot írja elő annak érdekében, hogy a fékberendezésen végzett javítás keretében történő munkákat megfelelően és szakszerűen lehessen végrehajtani.

A fékbetétek kicserélésekor a következő (az ábrákon számokkal jelölt) alkatrészek is cserére szorulhatnak, ill. szükségesek lehetnek.

– Fékbetétkopás-jelző (1)

– Fékbetétpaszta (2)

A féktárcsák kicserélésekor a következő alkatrészek szorulhatnak cserére, ill. lehetnek szükségesek.

– Fékbetétkopás-jelző (1)

– Fékbetétpaszta (2)

– Fékbetétek (3)

A 48 hónapnál idősebb járműveknél mindkét esetben ajánlott kicserélni a tartórugót (4) is.

Ide kapcsolódóan vegye figyelembe a járműspecifikus javítási útmutatókat!

Az alábbi ábra csupán a leírás magyarázatát szolgálja és nem felel meg a járműgyártó alkatrészeinek!

ALFA ROMEO 147

Zajos hátsó kerékfék, egyoldalú kopás

A szoruló vagy beragadt kézifékkötél lehet a zajos hátsó kerékfék, az egyoldalú kopás és a gyenge parkolófék-teljesítmény oka. A meghibásodott porvédő vagy a sérült szigetelés miatt nedvesség vagy szennyeződés jut a bowdenbe. A korrózió vagy a belső károk miatt a kézifékkötél beragad. A féknyergen található emelőkar nem tud visszatérni a végállásába, ami miatt nem tud eléggé nekinyomódni a fékbetét a féktárcsának. A fentiek következtében fellépő súrlódás menet közben kellemetlen zajokat okoz, és egyúttal koptatja a fékbetétet és a féktárcsát. Ebben az esetben ellenőrizni kell és szükség esetén ki kell cserélni a kézifékköteleket. A hiba miatt sérült fékbetéteket vagy féktárcsákat szintén érdemes kicserélni.

A hiba más Alfa Romeo modelleknél is jelentkezhet, amelyek ugyanilyen fékberendezéssel rendelkeznek.