Szilentblokkok helyes szerelése

A futómű elengedhetetlen részei a szilentblokkok vagy rövidítve a szilentek, melyek a gumi elhasználódása révén kopó alkatrésznek minősülnek. A járművezető vezetési stílusától, az útburkolat minőségétől és a környezeti viszonyoktól függően változhat a szilentek élettartama, de a jármű élettartama során általában elengedhetetlen a futóműalkatrészek akár többszöri cseréje is.


➊ A lengőkar szilentjeire ható erők.
➋ A szilentek jelölése.

A lengőkarokon keresztül a szilenteket több irányból is éri terhelés ➊. A kereszt- és hosszirányú erőkön kívül még hajlítva, csavarva van a gumiágyazás. A megfelelő cserealkatrészen túl a javított futómű élettartamát nagyban befolyásolja a szerelés minősége. Ezért összeállítottuk a szilentek cseréjének általános lépéseit.

➊ A lengőkar szilentjeire ható erők.

A SZILENTCSERE LÉPÉSEI

  1. A legtöbb szilent szerelési pozíciója nem egyértelmű, viszont az élettartam és a futómű „viselkedése” szempontjából meghatározó, ezért, ha nem találunk egyértelmű jelzéseket a szerelési pozícióra, akkor nekünk kell megjelölni a régi szilentet és a lengőkart ➋. A régi szilent kiszerelése után az új szilentre másoljuk át a jelölést.
  2. A szilent kiszereléséhez fontos, hogy megfelelő méretű szerszámot alkalmazzunk. Ha túl kicsi az átmérője, akkor a gumiágyat fogja nyomni, ha pedig túl nagy, akkor tönkreteheti a lengőkarban lévő csatlakozó felületet ➌. Ajánlott ellenőrizni, hogy a szilent átmérője mindkét oldalon megegyezik-e, vagy az egyik oldalon nagyobb az átmérője. Ez meghatározhatja a régi szilent kitolásának irányát. Ha rossz irányba próbáljuk kitolni a régi szilentet, akkor azzal tönkretehetjük a lengőkar csatlakozó felületét ➍.


➌ A szilent kiszerelése.


➍ Egy irányba szerelhető szilent.

3. Óvatosan le kell takarítani a csatlakozó felületeket, anélkül, hogy kárt tennénk benne. A tisztítás során ellenőrizzük a lengőkar állapotát, hogy az újra felhasználható-e ➎. Ezután a lengőkar és a szilent csatlakozó felületeit zsírozzuk meg ➏


➎ A lengőkar csatlakozó felületének tisztítása.

➏ A beszerelés előtt a felületeket kenni kell.

4. Mielőtt megpróbálnánk benyomni az új szilentet, ellenőrizzük a méretpontosságát. Néhány utángyártott lengőkar vagy szilent esetén kisebb mérethibák előfordulhatnak. Az egy irányból szerelhető szilenteknek mindkét végét mérjük le, és a szerelés során is ügyeljünk rá, hogy a megfelelő irányból helyezzük be a helyére ➐.

5. Vannak olyan szilentek, amelyeknek a felépítése nem hagyományos. Ezekhez az alkatrészekhez speciális célszerszám használata szükséges ➑.


➐ A beszerelendő szilent ellenőrzése.

➑ Speciális célszerszám.

A JAVÍTÁSKOR ELKÖVETETT LEGGYAKORIBB HIBÁK:

1. Ha a szilent belső részét nyomva próbáljuk a helyére préselni, akkor a gumi elszakadhat, és a belső rész elmozdul a helyéről ➒.


➒ Helytelenül benyomott szilent.

2. Ha nem a megfelelő pozícióban szereljük be az új szilentet, akkor a nem tervezett irányú erők miatt a gumi hamar tönkremegy, illetve a szilent nem tudja megfelelően ellátni feladatát, mivel nem a megfelelő irányban lesz csillapítása és merevsége ➓.


➓ Nem megfelelő szerelési irány eredménye.

3. A leggyakrabban elkövetett hiba, hogy a futómű terheletlen állapotában húzzák meg a szilent csavarjait. Ez azt eredményezi, hogy a szilent a normál helyzetben már csavarodva lesz, egy nagyobb terhelés esetén pedig a nagy szögjáték miatt elszakadhat ⓫. Ezért ne húzzuk meg a lengőkar csavarjait, amíg az autó nincs a talajon ⓬.


⓫ Helytelen pozícióba szerelt szilent


⓬ A helyes és helytelen beszerelés.