ZF – könnyűszerkezetes építésmód a futóművekben

„Cselekedj globálisan, gondolkodj lokálisan” – így kezdte a sajtótájékoztatót Alis Ludwig, a ZF Services igazgatótanácsának elnöke. Ezzel a mottóval azt szeretné kifejezni, hogy a ZF továbbra is egy globális nagyvállalat, aki a világ minden táján jelen van termékeivel és szolgáltatásaival, viszont a vállalat arculata, cselekedeteinek módja az adott specifikus piachoz kell, hogy igazodjon. Nem lehet ugyanúgy kezelni a különböző régiókat, ezért a helyi kirendeltségek fejlesztésére nagy hangsúlyt fog fektetni a vállalat.

A technikai újdonságok közül a legnagyobb szenzáció az aftermarket-piacra készített, de szériagyártásba is bevezetésre kerülő moduláris lengéscsillapító ➊ volt, melyet hegesztés és festés nélkül gyártanak. A fényezés helyett galvanikus bevonatot alkalmaznak. Az új gyártási folyamattól nemcsak gazdasági előnyöket remélnek, hanem a gyár környezeti terhelését is csökkentik.


➊ a


➊ b

Az alkatrészpiac másik témáját a „remanufactured”, azaz újragyártott alkatrészek szolgáltatták, melyek a német aftermarket-piacnak ma már több mint 10%-át adják. Ez az arány folyamatosan nő világszerte. A ZF élen jár az újragyártásban, hiszen a 2001-ben vásárolt Fichtel & Sachs AG a Sachs márkanév alatt már 1962 óta újít fel tengelykapcsolókat gyári szinten. Ma már több alkatrészt is, köztük nyomatékváltókat és kormányműveket is felújítanak, a későbbiekben pedig még szélesebb portfóliót szeretnének lefedni újragyártott alkatrészekkel. A környezeti előnyök mellett gazdasági előnyökkel is járnak a „remanufactured” alkatrészek, hiszen átlagosan 20%-kal olcsóbbak az újaknál, minőségüket az újakkal azonos szigorral ellenőrzik. Ahhoz viszont, hogy megfelelő mennyiségű ilyen alkatrésszel tudják ellátni a piacot, szükséges a használt, kiszerelt alkatrészek visszagyűjtése. A ZF szervizeknél a visszaforgatási arány már több mint 90% és a cég további kedvezményeket ad azoknak, akik a hibás alkatrészt visszaszolgáltatják, miután megvették az „újat”. Így válik fenntarthatóvá a rendszer.

A standon körbejárva feltűnt, hogy a kiállított, még fejlesztés alatt lévő alkatrészek nagyjából egy témakör, a tömegcsökkentés köré épültek. Láthattunk egy lengéscsillapítót, amely szénszálas kompozitból készült ➋, tömege 40%-kal kisebb mint hagyományos társáé, miközben szilárdsága egyenértékű vele. A tömegcsökkentéshez még fontos megjegyzés, hogy a rugózatlan tömeg csökkenthető a fejlesztés alatt álló eljárással, nagymértékben javítva a menetdinamikát.


Kevésbé elképzelhetetlen megoldással is találkoztunk, melyet a ➌ ábrán tekinthetnek meg. A bal oldali lengéscsillapító 25%-kal könnyebb a jobb oldalinál, az alumínium és műanyag alkatrészeknek, valamint a funkcióegyesítésnek köszönhetően. A teljes henger alumíniumból készült, az alsó tányér és a szilentház pedig egy műanyag elemet alkotnak.


Az üvegszálas kompozitokban a szálirányok szilárdságot befolyásoló hatását szemléltették két laprugóval ➍, melyek közül az egyikben 0/90°-os irányokat, a másikban ± 45°-os irányokat alkalmaztak. A hossz- és keresztirányú szálak jó hajlítási merevséget biztosítanak, viszont kevésbé ellenállók csavarásra. Ha a szálakat átlós irányban helyezzük el (± 45°), akkor a csavarási merevség nagy lesz, viszont a hajlító terheléssel szemben kevésbé lesz ellenálló az alkatrész. Ezen alapvetésekből kiindulva, a szálirány megválasztásával az alkatrészt az őt érő terhelésnek megfelelően lehet igazítani.


Az idei kiállításról sem maradhattak ki a ZF autósportban alkalmazott fejlesztései, mint a Formula 1-es és DTM autóban alkalmazott tengelykapcsolók ➎ vagy a WRC lengéscsillapítók.