25 éves az Audi Hungaria Zrt.

Megalapításának 25. évfordulóját ünnepli a győri Audi Hungaria, „az innovatív motorok szülőhelye, a világ legnagyobb motorgyára, stílusikon autók otthona, Közép-Európa legnagyobb szerszámgyára”, mely az elektromosmotor-korszaknak és a „Q-forradalomnak” is meghatározó szereplője lesz. A csütörtöki ünnepségen fontos bejelentés hangzott el: Győrben nemcsak elektromos motorokat, hanem elektromos autókat is gyárt az Audi.

Az Audi néhány évvel a rendszerváltozás után a német prémium autógyártók közül elsőként szavazott bizalmat Magyarországnak és azon belül Győrnek. A kezdetekben még a világcég vezetői sem álmodtak arról, hogy a csupán középméretű motorgyárnak szánt telephely a konszern egyik legjelentősebb birodalmává növi ki magát. Sok keretfeltétel segítette ehhez. A magyar gazdaságpolitika fogadókészsége, felismerése, hogy az ipar, ezen belül az autóipar fejlesztése pörgetheti fel a piaci környezetben még kissé tétova, helykereső magyar gazdaságot. Győr járműipari hagyományai, vállalkozásbarát környezete, az itt már korábban kialakult, fejlett munkakultúra kiváló lehetőséget kínált a világcégnek. Kétségtelen előnyt jelentett számukra az alacsonyabb munkabér, de ennél is fontosabb volt a rugalmas foglalkoztatás, mely találkozott a munkavállalók igényeivel. A magyar munkavállalók a rendszerváltás előtt is a munkaidőn kívüli tevékenységükkel egészítették ki fizetésüket, szívesen vállaltak tehát szükség esetén jól megfizetett hétvégi munkát is az Audinak.

A munkavállalók a legkorszerűbb tudás birtokába kerülnek itt, a legmodernebb gépekkel, optimálisan szervezett gyártási folyamatok alkotó részesei lesznek. A gyárban elsajátított készségek és ismeretek szinte a világon mindenütt remekül kamatoztathatók. A fejlesztőközpont speciális lehetőséget kínál a kreatív mérnököknek, de a szereldei munka során is hasznosítani lehet az ott dolgozó emberek észrevételeit. Jellemző egyébként, hogy a korábbi ügyvezető, Thomas Faustmann maga is beállt a sorba, végigdolgozta a gyártás minden munkamozzanatát, hogy a lehető legjobban megismerje a TT-gyártás során felmerülő kérdéseket, észrevételeket.

Az Audi ma már teljes mélységet lefedő járműgyárat működtet Győrben. Az elmúlt 25 évben 1 millió 153 ezer 531 személygépkocsi készült el városunkban, s csaknem 34 millió motort gyártottak. Az idén megkezdődött az e-motorok összeszerelése is, a robottechnika magas szintű alkalmazásával. A járműgyártásban pedig a Q3 fémjelzi az Audi idei évét.

Miután szeptember 3-án megkezdődött az Audi e-tron gyártása, 13-án San Franciscóban tartották az e-tron világpremierjét. Az ingolstadti konszern első tisztán elektromos hajtású, sorozatgyártásban készülő modelljét két Győrben készült elektromotor működteti.

Ott volt a kaliforniai bemutatón Sárvári Péter, az Audi Hungaria e-motorgyártásának egyik felelős projektvezetője, aki a helyszínen feltett kérdésünkre válaszolva elmondta, a győri Audiban naponta négyszáz e-motort gyártanak, amelyet vasúton juttatnak el Brüsszelbe. A győri Audi az e-tronhoz váltóval és teljesítményelektronikával szerelt elektromos hajtást szállít. Míg az e-motor teljes egészében Győrben készül, a váltót és a teljesítményelektronikát külső beszállítótól szerzi be a vállalat.

Az Audi jelenléte meghatározta a város és térsége munkaerőhelyzetét, középfokú és egyetemi képzését, de az egész ország társadalmi mobilizációját is. Nem véletlen, hogy míg a nagyvárosok népessége a legtöbb helyen jelentősen csökken, Győré és agglomerációjáé jelentősen növekszik. Az Audi jelenleg 12 ezer 300 embert foglalkoztat közvetlenül, de ha a beszállítókat, a szolgáltatókat, a kapcsolódó cégeket számítjuk, legalább 30 ezren élnek az Audiból.

Az Audi Hungaria konszernen belüli fontosságát jelzi, hogy jubileumi rendezvényén 300 munkatárs mellett 400 vendég vett részt, köztük a Volkswagen és a Porsche konszern 51 százalékos tulajdonosai, a Porsche és a Piech család tagjai, valamint a Volkswagen konszern felügyelőbizottságának tagjai is. Orbán Viktor miniszterelnök a salzburgi informális EU-csúcs miatt maradt távol, a kormányt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter képviselte. Jelen volt Borkai Zsolt Győr polgármestere és Ingolstadt első embere is, Dr. Christian Lösel.


Peter Mosch, az AUDI AG Üzemi Tanácsának elnöke, Peter Kössler, az AUDI AG termelésért és logisztikáért felelős igazgatótanácsi tagja, Bram Schot, az AUDI AG igazgatótanácsának megbízott elnöke, Szijjártó Péter, Magyarország külgazdasági és külügyminisztere, Dr. Herbert Diess, a Volkswagen AG igazgatótanácsának elnöke, Achim Heinfling, az AUDI HUNGARIA Zrt. igazgatóságának elnöke, Borkai Zsolt, Győr város polgármestere és Kelemen Imre, az Audi Hungaria Üzemi Tanácsának elnöke (balról jobbra)

Achim Heinfling, az Audi Hungaria ügyvezetője beszédében hangsúlyozta: az elmúlt 25 év sikere mindenekelőtt a munkatársaknak köszönhető. Emlékeztetett arra is, hogy Győrből a Volkswagen konszern 32 telephelyére szállítanak motorokat, az elmúlt negyedszázad alatt összesen 34 milliót. Ha ezt lóerőre fordítjuk le, ez 5,6 milliárd lóerőt jelent. A városunkban eddig készült 1 millió 200 ezer autót a világ több mint 90 országában adják el. A fejlesztőközpontban már 400 munkatársuk dolgozik.

Az Audi konszern igazgatótanácsának megbízott elnöke, Bram Schot arról beszélt, hogy az Audi Hungaria rendkívül fontos vállalata a konszernnek, ennek megfelelően folyamatos fejlesztések részese lesz a jövőben is. Jelenleg a beszállítókkal és az Audihoz kapcsolódó szolgáltatókkal együtt a világcég 30 ezer magyar család megélhetését biztosítja.

Várható volt, hogy a jubileumon a városunkban gyártott új Q3-asok magyarországi bemutatója mellett fontos bejelentést is tesznek. Bram Schot ennek megfelelően közölte is a hírt: a jövőben Győrben nemcsak elektromos motorokat, hanem elektromos meghajtású gépjárműveket is gyártanak majd. Először hangzott el az is, hogy a Q3-as lesz a legnagyobb példányszámú modell, s a járműgyár a következő évtől már három műszakban üzemel.

Az igazgatóság elnöke megköszönte a magyar kormány példaértékű, távlatos együttműködését, Borkai Zsolt polgármesternek pedig azt, hogy igazi, versenyképes otthont adott és teremtett a világcégnek.

„Örülök, hogy az ötkarikás játékok bajnokaként egy olyan város polgármestere lehetek, amelyben a négykarikás Audi otthonra talált” – fogalmazott Borkai Zsolt polgármester. Utalt arra, hogy a város múltjában a járműipar mindig fontos szerepet játszott, a rendszerváltás után azonban új igények fogalmazódtak meg, és ezekre a csúcstechnológiát a városunkba hozó Audi segítségével reagálni tudtunk. Szólt arról, hogy az Audi a társadalmi felelősségvállalásban is élen jár, támogatja a kultúrát és az oktatást, nemes ügyeket karol fel, az önkormányzat megbízható, fontos stratégiai partnere. A polgármester köszönetet mondott a gyár dolgozóinak, valamint a magyar kormánynak, név szerint is megemlítve Orbán Viktor miniszterelnököt, valamint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztert, hogy versenyképes keretfeltételeket teremtettek az Audi magyarországi fejlődéséhez.

Győr polgármestere a város nevében az Audi Hungaria Zrt. kollektívájának 25 éves teljesítményét elismerő oklevelet és ezüst emlékérmet adott át Bram Schotnak és Achim Heinflingnek.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kifejtette, amikor 1993-ban az Audi második otthonára lelt Győrött, a városban és az országban is minden másképp volt. Az elmúlt 25 esztendőben Magyarország, Győr, az autóipar és maga az Audi is rengeteget változott. „Kevesen gondolták akkor, hogy 25 év múlva arról beszélhetünk, hogy az Audi a világ legnagyobb autóipari gyárát működteti Győrött, s évente kétmilliónál is több motort állítanak elő itt. És valószínűleg arra is kevesen fogadtak volna, hogy az Audi által Győrött végrehajtott beruházások összege meghaladja a 9 milliárd eurót és itt, ebben a gyárban csaknem 13 ezren fognak dolgozni. A világ autóipara is nagyon sokat változott, a tradicionális korszakot felváltotta az a korszak, ami az önmagukat vezető autókról és az elektromobilitásról szól” – részletezte és hozzátette, hogy most 2018-ban egy modern kori ipari forradalom alakítja mindannyiunk életét, amikor a digitalizáció nyomán olyan új technológiák váltak a mindennapi siker feltételeivé, amely technológiákról évekkel ezelőtt még csak nem is álmodtunk.

„Mára Magyarország európai autóipari nagyhatalommá vált. Tavaly a magyar autóipar által előállított termelési érték meghaladta a 8 ezer milliárd forintot, és látva az idei esztendő dinamikáját, azt mondhatjuk, ha nagy baj nem történik, év végén az autóipar újabb nemzetgazdasági rekordot fog dönteni” – hangsúlyozta. A miniszter arról is beszélt, a sikert soha nem adják ingyen: „pontosan tudjuk, mennyit kellett az elmúlt években dolgozni azért, hogy Magyarország sikeres ország legyen. Politikai, gazdasági és emberi érveket is fel tud az ország mutatni, hogy a küzdelemben sikeresek lehessünk. Az alacsony adók, a rugalmas munkaerőpiaci szabályozási rendszerek, a német mintára átalakított szakképzési rendszer és a magyarok elhivatottsága által a modern kori ipari forradalomban is minden adott, hogy sikeresek legyünk.”

Kiemelte: az Audi nélkül Magyarország nem járhatta volna be azt az utat, amit az elmúlt 25 évben bejárt. Mára a gyár technológiai fellegvárrá vált. A négy karikában összeforrt az Audi, Győr, a magyar autóipar és maga Magyarország. Az itt dolgozók nélkül nem lehetne sikertörténet az elmúlt 25 év.

Forrás: Győr Plusz
Képek: www.audi.hu