Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. április | Olvasson bele!

Rekordra várva…

 

Fel-felkapja a sajtó az autó építésének egy-egy állomását (jó a cég píárja!). A téma hálás, erre mindenki felkapja a fejét. Az autó maga a tömény technikai gyönyörűség. Mostanában az ad aktualitást, hogy elsütötték a startpisztolyt: megkezdődött visszaszámlálás a rekordállítás megkezdéséhez. Mi is ezért szólunk róla, de ahhoz, hogy tollat ragadjak, a Bloodhound-dal való személyes találkozás is hozzájárult. A Bloodhound méreteivel is lenyűgözi az embert. Az autó (hogy illik-e rá ez a név, az is kétséges, hiszen ilyen nagy sebesség eléréséhez már kerékhajtás szóba sem jöhet – ez egy földi rakéta, mely reméljük nem fog elemelkedni) hossza majdnem eléri a 13,5 m-t, legnagyobb magassága 3 m, legnagyobb szélessége 2,3 m. Rekordra kész tömege majdnem 8 tonna. A rendkívül gazdag tartalmú www.bloodhoundssc.com honlapon olvashatjuk, hogy ezek a méretek, például tömege, hossza változhatnak majd a rekordra állított autónál.

Miért jó az, hogy egy földi jármű átlépi az 1000 mérföld/óra sebességet?

Sokan mondhatják, semmi értelme, elfecsérelt, haszontalan dolog. Kihívás ez is, olyan, mint a hegymászók embertelen körülmények közötti csúcs-hódításai. A kettő között azonban óriási a különbség! Az első valóban önmagáért való dolog, addig a Bloodhound projekt komplex mérnöki tudományok és kapcsolódó alaptudományok objektuma. A sebességi rekord ennek „csak” teret, motivációt, közönségfigyelmet, szponzor támogatást ad, A projekt kitalálói, végzői, életben tartói a fiatalokat a kezdetektől bevonták minden folyamatba, iskolák kapcsolódhatnak be a munkába, tanulhatnak. A regisztrált „nyomon követő’ iskolák száma túl van a 6000-en. A projekt résztvevő egyetemek, kutatólaboratóriumok, csúcstechnológiát képviselő világcégek, ma mindösszesen 250-en vannak. Bizonyára jól átgondolták miért szálltak be a munkába, miért adnak pénzt, miért jó ez nekik. A dolog messze túlmutat a reklámlehetőségen, de természetesen ez sem mellékes.

Nézzük a ma tervezett menetrendet!

Tavaly novemberében közölték a sajtóval, hogy eldördült a startpisztoly. A Bloodhound-t jelenleg a „BLOODHOUND Technical Centre”-ben szerelik össze, az angliai Bristolban. Az autónak innen 2015 nyarán kell kigördülnie, hogy az első komolyabb futópróbát megtegye Angliában, a Newquay-ban található repülőmúzeum (Aerohub) aszfaltos kifutópályáján. A teszt maximális sebessége csak 200 mph (321 km/h) lesz. A rekordöntő csapat még ebben az évben Dél-Afrikába, a rekordkísérlet helyszínére utazik. A terv az, hogy elérjék a 800 mph (1,287 km/h) sebességet. 2016-ban (pontosabban még meg nem meghatározott időpontban) kezdődhet meg a vágyott 1000 mérföld/óra sebesség elérése a dél-afrikai pályán, melynek földrajzi neve Hakskeen Pan (a google megmutatja a részleteket!). Az év egyes időszakában „pálya” kiszáradt tómeder, melyen egy 12 mérföld hosszú út volt kijelölhető. A kép a pályarajzot mutatja.

hirdetés

A terv szerint a 6. mérföldnél érik majd el az 1000 mérföld/óra sebességet, utána jön az intenzív fékezés, nehogy a bokrok és sziklák között landoljanak…
A pályát minden szezon előtt, a meder kiszáradás után meg kell tisztítani.

Lássuk a tervezett sebesség és gyorsulás/lassulás tervet!
A legnagyobb gyorsulás 2 g, a legnagyobb lassulás 3 g értékű.

A BLOODHOUND technikája

Amikor megpróbálunk belegondolni az autó technikájába, óhatatlanul is a kerekek jutnak eszébe: milyen kerékszerkezet fogja ezt a sebességet kibírni. A rekord sebességnél a majd 1 méter átmérőjű kerék fordulatszáma 10 200 fordulat/perc lesz. A rekordkísérlet során a kerék titánból készült teljesen fém kerék lesz. A pálya talaja olyan kemény, hogy abban alig hagynak nyomot a kb. 7,5 tonna tömegű jármű kerekei.

Az autóban három erőforrás van: két belső égésű motor és egy rakétahajtómű. Az egyik belsőégésű motor, a dugattyús, csak tüzelőanyag szivattyúkat hajt a maga 650 lóerejével. A rakéta hajtóanyag HTP (High Test Peroxide). A döntő többségében folyékony halmazállapotú hidroén-peroxid katalizátoron vízgőzé és oxigénné esik szét. A bomlása során nagy térfogatú gázok és jelentős mennyiségű hő szabadul fel.
A Bloodhound 1000 liter HTP-t tankol. Ezt a mennyiséget 20 másodperc alatt kell a rakétába szivattyúzni.
A másik belső égésű erőforrás egy sugárhajtómű gázturbina (ez is a belső égésűek kategóriájába tartozik!)
Ha mindent egybeveszünk, a Bloodhound teljesítménye 135 000 Le. A fénykép a tolóerőt létrehozó két hajtómű gázsugár kilépő nyílásait mutatja.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés