Delphi fékszerviz
Egy ellesett párbeszéd:
– Komám, az én autóm legalább 270 kW-os.
– Ne viccelj már, a motorod aligha lehet tuninggal együtt több 120 kW-nál.
– Ki mondta, hogy a motorról beszéltem, én az új fékekre gondoltam.
Kevesen tudják, hogy a gépjárműfék fék (fékező) teljesítménye akár kétszer, háromszor is nagyobb, mint az adott autó motorteljesítménye. A napjainkban tapasztalható szinte folyamatos motorteljesítmény-növekedéssel hatványozottan együtt jár a fékteljesítmény növekedése. Ez az, amiért nem lehet elégszer hangsúlyozni a fékkarbantartás, fékszerelés rendkívüli precizitásának a fontosságát.
A fékek átvizsgálásakor fontos, hogy az egész fékrendszer, azaz a féktárcsák, a féknyereg, a hidraulikus fékcsövek és a fékbetétek elhasználódását és kopását ellenőrizzük, nem felejtve ki a fékfolyadék forráspontjának ellenőrzését sem. Hisz – végső soron – élet vagy halál múlhat a fékrendszeren.
Fékmérés
A fékmérés alatt most a kerékfékszerkezet jellemző szerkezeti méreteinek ellenőrzését értjük. A fékjavításnál mindig tanácsos a fékbetéteket és a féktárcsákat megfelelő mérőeszközökkel bemérni, majd a kapott értékeket a gépjárműgyártók által megadott tűrésértékekkel összevetni.
A féktárcsa vastagságát először a kerékagyon, a kerékanyák kellő nyomatékkal meghúzott állapotában mérjük meg. A féktárcsát a munkafelület több részén, a tárcsa szélétől számított
10 mm-re eső pontokon mikrométerrel mérjük (lásd az ábrát). Ezt követően a kapott értékeket a gépjárműgyártók által megadott tűrésértékekkel kell összevetni. Vegyük például a Ford Focust (az adatok a Delphi Műszaki Adatbázisából – a Delphi Technical Datától származnak):
Az értékek összevetését követően a tárcsa az alábbi, szemrevételezés során jól látható jelek alapján kerülhet értékelésre:
– a túlzott korrózió jelei,
– a tárcsa-munkafelület hornyainak kopottsági jelei,
– a lokális túlmelegedések jelei.
Ezt követően a féktárcsa egyenletes, ütésmentes futását ellenőrizzük indikátorórával. A mérőeszközöket a teljes fékrendszer szervizcsomag (BSS1002) tartalmazza.
Mi az eredménye, ha használt féktárcsához új fékbetéteket illesztünk?
A féktárcsa belső felületén fellelhető korrózió, a rozsdásodás rejtett állapota gyakorta nem észrevehető, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a fékfelületen található bármely korrózió a fék teljes munkafelületét csökkenti. Mindez a gépjármű fékműködésének hatékonyságát befolyásolja.
Amennyiben használt féktárcsára szerelünk fel új fékbetéteket, azt véljük, hogy a féktárcsa az egész felületen egyenletesen kopott. A Delphi által mostanában lefolytatott független tesztelés során bizonyosságot nyert, hogy az új fékbetét – régi féktárcsa használata megkétszerezi a fékzajt.
Az új fékbetét – használt féktárcsa párosításnak a fékerő kialakulását tekintve is lehet kritikus hatása. Ez megnyilvánulhat fékerő-ingadozásban, az ABS/ESP funkció leértékelésében. A fékszerkezet gerjesztése miatt a fékszerkezet beremeghet, melynek a gépjármű fékezésére nézve ugyancsak kritikus a hatása.