A Bosch új motorkerékpár-ABS-e már szériában
A Bosch elkezdte az „ABS 9” szériagyártását motorkerékpárokhoz. Az „ABS 9 plus” jelenleg a világ legkisebb fékszabályzó berendezése. „Egy pótlólagos nyomásmérő jelei alapján még gyorsabban akadályozhatjuk meg a hátsó kerék megemelkedését. A féknyomás ezáltal hamarabb tud illeszkedni, ami a menetstabilitást erős fékezésnél tovább fokozza” – mondja Dr. Werner Struth, a Bosch Karosszéria Vezérlő Rendszerek (Chassis Systems Control) elöljárója. Ez eddig két modellben jelent meg szériában: a Kawasaki „Kawasaki Intelligent Anti-Lock Brake System” (KIBS) néven kínálja a Ninja ZX-10R-hez opcióként, a Ducati pedig szériában a Diavelhez.
Motorkerékpároknál a teljes fékezés a dinamikus kerékterhelések változása miatt a hátsó kerék felemelkedésével fenyeget. Az ez elleni fellépés érdekében az „ABS 9” meghatározza a csúszásértéket mindegyik keréken. Ha átfordulás fenyeget, akkor az első kerék féknyomását lecsökkenti. Az új „ABS 9 plus”-ban van egy kiegészítő nyomásmérő, mely a vezető által létrehozott féknyomást érzékeli és így a hátsó kerék megemelkedését hamarabb felismeri, és ezen keresztül még gyorsabban reagálni tud.
Eddig a motorkerékpár-ABS-eket az autóktól vették át, rajtuk csak kisebb technikai illesztéseket végeztek. Az új generációs Bosch autó-ABS fejlesztésével egy időben a Bosch japán fejlesztőközpontjában megtörtént az önálló motorkerékpár-ABS kifejlesztése. Moduláris felépítésű, így a különböző variánsok más-más funkcióterjedelemmel készíthetők. Ezek a bázisvariáció „ABS 9 base”-től az „ABS 9 enhanced”-ig terjednek, mely elektromos összeköttetésű. Ez lehetővé teszi mindkét kerék fékezését és egy elektronikusan vezérelt fékerőelosztást, hogy ha a vezető vagy csak az első, vagy csak a hátsó féket működteti.
Mindegyik motorkerékpár-ABS-rendszer igen kompakt. A szivattyúház kicsi, mert a szabályzótechnika csak két kerékhez kell, nem pedig négyhez. Az irányítóegység nyáklemeze közvetlenül a hidraulikára van szerelve, ami a rezgésállóságot növeli. A rövidebb fékvezetékek és kisebb fékmunkahengerek miatt elegendő egy új fejlesztésű kompaktabb visszaszállító szivattyú. Az eredmény: az elődhöz képest az új rendszer fele akkora mind tömegben (0,7 kg!), mind méretben. A fékkar kevésbé pulzál és a rendszer gyorsabban illeszti a féknyomást a mindenkori tapadási értékhez. Az ADAC 2010 elején máris a „Sárga Angyal” kitüntetéssel illette az „Innováció és környezet” kategóriában. A Bosch 1994 óta készít ABS-t motorkerékpárokhoz, az ABS 9-et pedig 2009 legvége óta kínálja a gyártóknak.
Szarka János
Forrás: Bosch Presse-Information, 2010 December, PI 7210 CC Ks/hb