Fékezzük „az indulatokat is”
A vizsgabiztosokkal folytatott beszélgetések során kiderült, hogy a 3,5 t feletti járműveknél az időszakos műszaki vizsgákon a legtöbb figyelem a fékekre irányul. A legnagyobb kihívásnak a kivezérelt levegővel való mérést tekintik, melytől a tapasztalatok alapján még mindig „nagy az idegenkedés a szakmában”. Ennek leküzdéséhez próbálunk egy kis segítséget nyújtani, bár az is igaz, hogy gyakorlati, éles helyzetben megközelítve a féktechnológiát, bizony generálódnak olyan kérdések, melyekre nem találjuk a választ a többször módosított 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 11. számú mellékletében (A közúti járművek forgalomba helyezés előtti és időszakos műszaki vizsgálata során alkalmazandó fékvizsgálati technológiáról).
Esetleírásként nézzük meg az alábbiakat, tényleges mért értékek alapján próbáljunk következtetéseket levonni. Azért, hogy minél több alapinformáció álljon rendelkezésre, a szóban forgó SCHWARZMÜLLER O4 kategóriájú pótkocsit nemcsak a jogszabályban előírt 50%-os kiterheléssel mértük meg, hanem terheletlenül, üresen is. (Az N1, N2, N3, O2, O3, O4 járműkategóriába – kivéve a ráfutófékes pótkocsit – tartozó jármű fékvizsgálata folyamán minden tengely terhelésének el kell érnie az adott tengelyre a gyártó által megengedett tengelyterhelés 50%-át.)
Mivel abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a szóban forgó 18 000 kg össztömegű pótkocsin van WABCO gyártóművi tábla, így az azon feltüntetett gyártói adatokat tudjuk objektív bázisértékként kezelni. Az látható, hogy egy 6,5 bar nyomású rendszerről beszélünk.