Elül a "vihar" a kiegyenlítőtartályban?
Már jó néhány éve tudjuk, hogy Magyarország a műszaki vizsga tételei közé bevenni szándékozik a fékfolyadék forráspontjának mérését. Örökzöld téma a forráspontmérés szerte a világon, én 50 éve találkoztam először a Magyar Autóklub kezdeményezésére a Castrol cég műszerével végzett mérési akciónál. Akkor gyakran találkoztunk 120 Celsius-fok alatti forráspontértékekkel. Az elmúlt időkben több ország (nem sokan!) a PTI-be (műszaki vizsga) bevette ezt a mérést. Mi mindig az éllovasokhoz tartoztunk.
Magyarországon rendeleti szövegbe is bekerült ez a követelmény, megjelölve a hatálybalépés dátumát. Az évek múltak, mindenki kivárt. A „panaszosok” sérelmezték az újabb beruházást, a nem egyértelműen definiált mérési módszert (legalábbis sokan így gondolták), a vizsgálóállomások várták a hatósági visszalépést.
Nem következett be. Módosítások voltak, érintették a határértéket, a műszer pontosságát, az alkalmazást illetően a felső méréshatárt, a 200 Celsius-fokot többen vitatták.
Végül is kikerekedni látszik a követelmény. A cikk írásakor is vannak még rendeleti vészhelyzeti átvezetési nyitott kérdések, a kalibrációs követelmény sem egyértelmű. Az egymondatos rendeleti szövegezést is lehetne pontosítani, lásd a „keretesbe” írt észrevételünket.
SZÓVAL CSINÁLNI KELL! ÁMDE…
A fékfolyadék forráspontjának mérésével kapcsolatban sajnos a kezdeti „reformok” után, nem mondom, hogy várható volt, maradtak ellentmondások. Ilyen például a KÖKIR, ahol a 200 Celsius-fok határ olvasható. A 2023. 01. 01- től érvényes 577/2022. (XII. 23.) Korm. rendeletben 180 Celsius-fok van beírva. Sőt, ha valaki napjainkban megnézi az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet hibajegyzékét, abban is 200 Celsius-fokot láthat. Viszont egy Kormány rendelet magasabb fokú, mint egy KöHÉM! Egyes vármegyék megerősítették, hogy a Kormány rendeletet helyezik előtérbe, így a 180 Celsius-fokos határt veszik figyelembe. Műszakilag ez az indokolt határérték!