Az ABS-jeladó

Míg a hagyományos fékrendszer-alkatrészek talán nem sokat változtak, az elektronikus vezérlők hozzáadásával a fékrendszerek sokkal biztonságosabbá és okosabbá váltak, mint valaha. Az olyan technológiák, mint a blokkolásgátló fékrendszer (ABS), az elektronikus menetstabilizáló és a fékasszisztens ma már mindennaposak. Ezek közül azonban egyik sem lenne lehetséges egy apró, de fontos eszköz nélkül, az ABS- vagy a kerékforgás-jeladó nélkül. És mivel egy hibás érzékelő negatívan befolyásolhatja ezeknek a rendszereknek a működését, kritikus fontosságú annak ismerete, hogy mit csinál ez az érzékelő, miért és hogyan hibásodik meg, hogyan diagnosztizáljuk és cseréljük ki a hibás érzékelőt.


Mit és hogyan csinál az ABS-érzékelő?

Röviden, az ABS-érzékelő figyeli a kerék forgását, és jelét feldolgozva az ABS-en keresztül optimalizálja mind a fékezést, mind a kipörgésgátlót. Egyik eleme a póluskerék (fogazott tárcsa) vagy mágneses pólusgyűrű, mely a kerékkel együtt forog. A jeladó érzékelője mágneses (indukciós) vagy Hall-hatás-érzékelő, amely az adatokat az ABS vezérlőmoduljának küldi. A keréksebesség-adatok alapján határozzák meg, hogy mikor kell aktiválni az ABS-t, és mekkora féknyomást kell biztonságosan alkalmazni a jármű megállításához a fékek blokkolása nélkül. A keréksebesség-adatokat az ABS-vezérlőegység adatvezetéken keresztül más rendszerek (motor, sebességváltó, navigációs és alvázvezérlő rendszerek) számára is továbbítja.

Miért hibásodnak meg az ABS-érzékelők?

Tekintettel a helyzetére, a póluskerék vagy mágneses gyűrű könnyen szennyeződhet vagy megsérülhet. Hasonlóképpen por gyűlhet össze az érzékelőn.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.