Liqui Moly DOT 5.1 EV az elektromos járművek fékfolyadéka

A Liqui Moly Brake Fluid DOT 5.1 EV fékfolyadékot a hibrid és a teljesen elektromos járművek fékrendszereihez fejlesztették ki.  A hibrid és a teljesen elektromos járművek esetében sok minden más, mint a hagyományos belső égésű motorral szerelt autók esetében. Ez nem csak a hajtásra vonatkozik, hanem más például fékrendszeri alkatrészekre is.

Az elektromos és hibrid autók alapvetően a hagyományos belső égésű motoros járműveknél megszokott hidraulikus fékrendszerekkel rendelkeznek, melyeknél általában 2 évente kell cserélni a fékfolyadékot.

„De a hasonlóságokról nagyjából ennyi, mert az elektromos járművek követelményprofilja néha teljesen eltérő” – magyarázza David Kaiser, a Liqui Moly kutatás-fejlesztési vezetője.

Ezért fejlesztették ki a DOT 5.1 EV fékfolyadékot. Számos oka van annak, hogy a fékrendszerek nagyobb igénybevételnek vannak kitéve a részben vagy akár tisztán elektromos hajtású járművek esetében.

„Az első a korrózióvédelem” – mondja David Kaiser. „Mivel az elektromos motor egyben fékként is működik, és energiát termel az akkumulátor számára, a mechanikus fékrendszert ritkábban használják, ami a kevésbé használt fékszerkezet esetében foltkorrózióhoz vezet. Speciális adalékok ellensúlyozzák ezt a hatást. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy elektromos jármű fékrendszere csak keveset működik.

Ezek a járművek általában nehezebbek, mint a belső égésű motorral hajtott járművek, és gyorsan elérik a nagy sebességet, amelytől veszély esetén hirtelen le kell fékezni őket, aminek eredményeként a fékek gyorsan nagyon felforrósodnak. A fékfolyadékoknak - például az új DOT 5.1 EV-nek - még akkor is hatékonynak kell lenniük, ha a fékrendszer forró, ezért magas száraz és nedves forráspontot igényelnek.” – folytatta Kaiser.

A következő fontos követelmény a lehető legkisebb elektromos vezetőképesség. Ennek akkor van szerepe, ha a fékrendszer közelében elektromos rendszer üzemel, és nincs megfelelően árnyékolva. Ahogy az elektromos fogkefénél vagy mobiltelefonnál is működő vezeték nélküli, induktív töltéséhez hasonlóan ekkor elektromos feszültség indukálható a fékrendszerben, ami lebonthatja a fékfolyadékot vagy elősegítheti a korróziót.

A harmadik követelmény a viszkozitás. A motorolajhoz hasonlóan az áramlási viselkedés meghatározó a folyadék teljesítménye szempontjából. Minél alacsonyabb a viszkozitás, annál gyorsabban lesz átolajozva a motor. Az alacsony viszkozitású fékfolyadék gyorsabban továbbítja a fékimpulzusokat a rendszerben, az elektronikus vezetőtámogató rendszerek, mint például az ABS vagy az ESC jobban működnek és még érzékenyebben reagálnak."

Mint a rövid összefoglalóból olvashatjuk a hajtómű (váltó-) olajokhoz hasonlóan a fékfolyadékok is specializálódnak, tovább szegmentálódnak a hibrid és elektromos platformok térnyerésével.

Új dolog, számoljunk vele!