Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. szeptember | Olvasson bele!

Brake by Wire: a hidraulikus fékrendszerek alternatívája

hirdetés

Hallottunk már róla, de dolgunk még nem volt vele. A gépjárművek adatkommunikációs rendszereinek robbanásszerű fejlődése húzza őket is. Húzza, annál is inkább, mivel hasonlóan a „steer-by-wire” rendszerekhez – ahol a komplett kormánymű-szerkezet kikerülhet az autóból – a hidraulikus fékrendszer mechanikus elemei és munkafolyadékai is kikerülhetnek az autókból.

A „brake-by-wire” rendszerek a repülésben jelentek meg a 80’ elején, és bizonyítottak azóta mind gyorsaság, mind fékerő, mind pedig kifinomultság tekintetében – hatékonyságuk a tesztek alapján sokszorosan meghaladja a normál hagyományos ABS-rendszerekét – a fékút drasztikusan rövidebb. További pozitív hozadékuk: a karosszéria tervezés-fejlesztés kreatívabb, extravagáns, ultramodern megoldásokkal rukkolhat elő, a jelen és a jövő dizájnerei előtt az eddigi komplett motortér kiürül és plusz mozgásteret ad fantáziájuknak – amit meg lehet tölteni kreatív megoldásaikkal.

A HELLA a világ első nagyszabású, teljesen elektromos fékpedál-érzékelőjének fejlesztésére és gyártásba történő bevezetésére kapott megbízást. A hagyományos fékrendszerekkel ellentétben az úgynevezett brake-by-wire technológia tisztán elektromos úton továbbítja a fékezési parancsokat. A „brake-by-wire” pedál egy hagyományos fékrendszer érzetét és viselkedését adja a vezető számára, ahol a pedál egy rúdon keresztül mechanikusan kapcsolódik a fékrendszerhez.

Mivel a HELLA „by-wire” megoldásában a fékparancsok vezérlése kizárólag elektromosan történik, az automatizált vezetés funkciói is egyidejűleg támogatottak. Mint megszoktuk a szoftveres beállítás lehetővé teszi a korábbi mechanikusan szabályozhatott funkciók testreszabott beállítását, ami azt jelenti, hogy a fékerőt az eddigieknél jobban hangolhatjuk a kedves ügyfél lábához és nem utolsósorban kívánságaihoz – ezáltal is növelve a felhasználói élményt.

A teljesen elektromos „brake-by-wire” pedálhoz csak könnyű műanyagot használnak, az alkatrész tömege akár 20 százalékkal is csökken.

hirdetés

Az új „brake-by-wire” technológiával a HELLA párhuzamosan végzi a „Jövő pilótafülkéjének” fejlesztését a FORVIA Csoport égisze alatt a Faureciával közösen.

Björn Twiehaus, a HELLA felelős részlegének vezetője a következőket mondta: „By-wire technológiánkkal sok vaskos hardver alkatrészt kiküszöbölünk. A fékrúd például mindig is problémát jelentett a járműtervezésben. A brake-by-wire pedálunkkal most meg tudjuk oldani ezt a szempontot, és ezáltal teljesen új lehetőségeket teremtünk a jármű belsejének rendkívül rugalmas kialakítására. A teljesen elektromos fékpedál tehát nemcsak a jövő pilótafülkéjéhez nyújt nélkülözhetetlen hozzájárulást. A Faurecia kijelző- és belső megoldásaival, valamint világítási és elektronikai szakértelmünkkel együtt erősítjük rendszerszolgáltatói bázisunkat ezen a jövőbeli területen.”

A sorozatgyártásta HELLA 2025-ben tervezi beindítani és kezdetben egy német autógyártónak szállítanak.

A „beake-by-wire” rendszerekről egy átfogó ismertető videó az alábbi linken tekinthető meg:

 

forrás: hella.com


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés