Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. május | Olvasson bele!

Innovatív tervezési megoldások a fékzaj csökkentésére



A fékrendszer tervezési fázisában a zajszint csökkentéséhez rengeteg tényezőt figyelembe kell venniük a mérnököknek. A fékrendszerek közvetlen alkatrészein kívül a kapcsolódó alkatrészek megismerésére is nagy hangsúlyt fektetnek: hogyan viselkednek, vagy reagálnak mozgás közben vagy hőhatásnak kitéve, illetve mi történik akkor, ha természetes kopás következik be. Ezek az értékek a természetes elhasználódás és a környezeti hatások függvényében változnak.

Az NVH tulajdonságmutatói szorosan összefüggenek egymással. Bármilyen rezgő tárgy minden esetben hangot kelt, mert rezgés közben egy bizonyos frekvencián vagy azok egy csoportján rezeg. Ezt a frekvenciát a tárgy saját frekvenciájának nevezzük. Abban az esetben, ha a rezgések amplitúdója elég nagy, és ha a tárgy saját frekvenciája az észlelhető tartományba esik, akkor hallható hanghullámokat bocsát ki. A frekvencia csökkenésével a mély hangból inkább egyfajta rázkódásérzet keletkezik, ami később akár tartós testi fájdalommá is alakulhat, ha a rezgés frekvenciája az emberi test saját frekvenciájával megegyezik.

Az alacsony frekvenciájú rezgések a féktárcsa anyagának természetes tulajdonságai – az úgynevezett „termoelasztikus deformáció” – miatt alakulhatnak ki, hő- és mechanikus igénybevétel mellett. A féktárcsák többnyire fémből készülnek, és amikor hőhatásnak vannak kitéve, tulajdonságaik miatt kitágulnak, de minimális szinten el is deformálódnak.



A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
hirdetés

hirdetés