Az Elaforg a fékjavítás szolgálatában

Az Elaforg 2000 Kft. ROTINGER márkájú féktárcsákat forgalmaz. Viszonylag új termék a hazai autóalkatrész-kínálatban, így érdemes róla többet is megtudnunk és közben arról is, hogy az Elaforg a fékjavításhoz milyen termékkínálattal rendelkezik.

– Miért erre a márkára esett a választásuk? – kérdezem Kraszna Attilát, az Elaforg ügyvezető igazgatóját.

– Kezdem azzal, hogy eredeti profilunk, az olasz járművek gyári kenőanyagtermékei megismertetése mellett egyre nagyobb igény mutatkozott a gyári és a jó minőségű utángyártott alkatrészek iránt is, így 2004-ben tovább bővítettük alkatrészkínálatunkat, raktárkészletünket. Keresnünk kellett fékalkatrészek területén is egy termékminőségben, szállításban, üzleti kapcsolatban megbízható partnert. A lengyel ROTINGER-rel kapcsolatunk már pár évre visszanyúlik. Meggyőződtünk termékeik kiválóságáról és megszereztük rá a hazai „H” engedélyt. E termékeket illetően csak mi rendelkezünk ezzel az engedéllyel. Aki egy ilyen engedélyezési folyamatot már végigcsinált, tudja, hogy milyen nehéz fába vágta a fejszéjét. Úgy ítéljük meg, hogy kiváló termékkel, jó árral léptünk a féktárcsakínálati piacra viszonteladóként is.

A féktárcsák és fékdobok ROTINGER márkáját 2007-ben alapította a lengyel Union Parts Sp. z o.o. (Kft.). Kínálatuk több mint 1400 alkatrészcikkszámot tartalmaz a népszerű európai személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek számára, amelyek az európai piac körülbelül 95%-át lefedik. Minden alkatrész kiváló minőségű öntvényekből készül, keménysége 187 - 240 HB, ez garantálja a csekély kopást, a hosszú élettartamot. Fékalkatrészeik a legújabb gyártási technológiával készülnek és megfelelnek az OE alkatrészek követelményeinek. Minőségbiztosításuk felügyeli a teljes gyártási folyamatot. Tanúsítványaik: TÜV Rheinland, ECE R90, ISO 9001: 2008, ISO 14001: 2004 és 2014-től az ISO / TS 16949: 2009 tanúsítványt akkreditáltatták, mint az eredeti fékalkatrészek szállítója, így elérve, hogy beszállítói státusszal rendelkeznek a Fiat Auto Polandnál. Termékkínálatuk természetesen minden autóalkatrész-kereskedő rendelkezésére áll. A ROTINGER márka jelen van a TecDoc-katalógusban (a TecDoc-adatszolgáltatóval együtt), ez lehetővé teszi az összes termékjellemző és az alkalmazás gyors és pontos ellenőrzését minden termékre.

– Mi jellemzi a kínálatot a műszaki jellemzőket illetően?

– Nem tudna egy fékalkatrész-, féktárcsagyártó megélni, ha nem lenne széles a kínálati palettája. A nagysorozatú gépkocsik kategóriájában természetesen nagy a lefedettség, a prémium szegmensben is megtaláljuk a gyárinak megfelelő, például hűtött, forgásiránykötött tárcsákat, van kínálat tuningban és a nagy teljesítményűben (High Performance) is. A furatos és a tárcsafelületen árkolt (mart) kialakítások a fejlesztési munka során alakultak ki. A tárcsa anyaga is illeszkedik a fékezési teljesítményhez. Természetesen nem hiányoznak a széles választékból az integrált kerékcsapágyakkal ellátott féktárcsák sem, amelyek nagyon gyakoriak a francia autókban (Citroën, Peugeot, Renault).

A lengyel ROTINGER-rel kapcsolatunk már pár évre visszanyúlik. Meggyőződtünk termékeik kiválóságáról és megszereztük rá a hazai „H” engedélyt. E termékeket illetően csak mi rendelkezünk ezzel az engedéllyel.

– Mi az, amit kiemelne a technológiai megoldások közül?

– Természetesen ezt más gyártók is alkalmazzák, ami a ROTINGER-nél teljesen általános: a tárcsafelületi bevonatolás. A Graphitline név utal arra, hogy galvanizálási eljárás alatt speciális olajimpregnálási folyamaton megy keresztül, így kapnak bevonatot a tárcsák teljes felületükön, melynek célja a korrózióvédelem. Ezeket tilos felhasználás előtt eltávolítani például féktisztító folyadékkal. Szárazon, puha ronggyal letörölve minden nedvességet, kell felszerelni. A féktárcsa anyaga, az ötvözet széntartalma meghatározza a fékteljesítményt, a hőterhelhetőséget, ezért az egyes felhasználásokhoz – tuning, sport – a tárcsa anyagának is illeszkednie kell.

– Nyugodt lefolyású, jól adagolható fékezési folyamatot elérni nem könnyű. A gépkocsi vezetője hamar észleli, ha valami nincs rendben és máris viszi vissza a javítóhoz az autót garanciális panasszal.

– Ez az, amit a műhely nagyon nem szeret. Igyekezni kell a féket jól megcsinálni. Nem ördöngös dolog.

– Mi a titka a sikeres fékjavításnak?

– Én kenőanyag- és alkatrészkereskedő vagyok, csak azt mondhatom, hogy a kifogástalan alkatrész, például a ROTINGER féktárcsa, ha az adott autóhoz illeszkedőt választották. De kedves Tanár Úr, ez már a te szakterületed, hadd ne én mondjam el.

– Itt, ezt mindenre kiterjedően kifejteni – a lap terjedelme miatt – nem tudjuk. A lényeg először is emberi: fékalkatrészek cseréjénél különösen fontos a technológiát betartó, lelkiismeretes munka, egészen a legapróbb műveletek pontos elvégzéséig. Itt nincs olyan, hogy „ez biztosan jó”, léphetünk tovább. Győződjünk meg a beszerelendő alkatrészek tényleges odavalóságáról. Nézzük meg, van-e beszerelési irány kötöttségű alkatrész, a tárcsa és a betétek is lehetnek ilyenek. Ellenőrizzük a felfekvő felületek tisztaságát, az illeszkedő alkatrészek helyes beülését, a könnyű járást például fékbetétnél, nyeregcsúszkapályákon. A tárcsafelszerelésnél ne alkalmazzunk rézpasztát! A ROTINGER bevonatos tárcsát hagyjuk szárazon, ahogy a dobozból kivettük.

Mérni kell mérőórával! A kerékagy, féltengely játékát és a jól beültetett, csavarral rögzített tárcsa ütését. Mester urak, vajon minden tanulójuk ezt már rutinszerűen el tudja végezni? A fékszerelés jó alkalom, hogy az értő szem körülnézzen a felfüggesztésnél (csuklók, gumiharangok, lengéscsillapító szilent, olajszivárgás és még sorolhatnám). Ennél jobb alkalom nincs. A kerékcsavarok nyomatékra húzása alapkövetelmény. Egy erős ember, aki állítja, hogy kezében van a nyomaték, elhúzhatja a kerékagyat és később a kerék leszereléséhez méteres csőtoldalék kell. Az új fékekkel finoman kell bánni, be kell őket járatni. Jó, ha ezt elmondják az autó tulajdonosának, miként tegye, vagy az első „bevasalást” a szerviz maga megcsinálja.

– A fékszervizhez tartozik a fékfolyadék forráspont ellenőrzés (nálunk is műszaki vizsga követelmény lesz) és ha szükséges, mert esedékes, a fékfolyadékcsere. Mit kínál ehhez az Elaforg?

– A Magneti Marelli kínálatában szereplő berendezéseket forgalmazzuk, fékfolyadékcseréhez a BF-12-es típust ajánljuk, ami fontos, teljes adapterkészletével. Nem kell ennek hasznosságáról, technikai előnyeiről ma már meggyőzni a szervizeket.

– Amiről még nem ejtettünk szót, az a szervizanyagok, így a kenőanyagok minden fajtája, a fékfolyadék, a hűtőfolyadék. Maradnak általában a szervizanyagok, a fékszerelés és a fékfolyadék. E téren mi a kínálat?

– A világ egyik vezető gyártójával, a holland Kroon-Oil vállalattal vagyunk kapcsolatban, az ő termékeit forgalmazzuk. A cég nagy múltú, 1906-ban alapították, ma az egész világon jelen van. A paletta teljes, minden igényt ki tudunk elégíteni.

– Köszönöm a beszélgetést! 

A cikk az Autótechnika 2021. májusi számában jelent meg.
A lapra az alábbi linken fizethet elő: 

https://autotechnika.hu/elofizetes
Heti hírlevelünkre itt iratkozhat fel: https://autotechnika.hu/hirlevelfeliratkozas