A lefékezettség meghaladja az 540%-ot
A Paul Ricard nevét viselő pályát 1970-ben avatták fel Le Castellet-ben, egy dél-franciaországi kisvárosban, a Provence-Alpes-Côte d’Azur régió levendulaültetvényeinek határában. Az ánizs ízű, aperitifként fogyasztott szeszes ital gyártója és névadója ezáltal szerette volna kedvelt vidékét egy nemzetközi szintű sporteseménynek otthont adó helyszínné virágoztatni, amit az egy évre rá itt megrendezett Formula–1 Nagydíjjal sikerült is. A mai pálya legszembetűnőbb különbsége a régebbiekhez képest a méltán híres sikán, amely az eredetileg 1,8 kilométeres Mistral-egyenest tör meg, ezzel létrehozva a pálya fékek szempontjából legizgalmasabb kanyarkombinációját.
5842 méteres hosszával Spa-Francorchamps, Baku, Silverstone és Szocsi után a bajnokság ötödik leghosszabb, magas szintű technikai tudást igénylő és változatos hol padlógázon, hol főúton való megengedett maximális sebességgel bevehető kanyarokkal tarkított pályája. A Brembo mérnökei által összeállított, 21 bajnoki pályából álló listán a Circuit Paul Ricardot a fékek tekintetében kis igénybevételű pályákhoz sorolták – ötös skálán kettes nehézségi indexszel. Egy teljes kör alatt átlagosan a pilóták – hasonlóan a bahreini és oroszországi pályákhoz – 15,5 másodpercet fékeznek. A Circuit Paul Ricardon a teljes verseny 17%-a során üzemeltetik a fékrendszereket, míg ez az érték Bahreinben 18% és Szocsiban 16%. A maximális lassulások átlagértéke 3,1 g, mivel a kilences kanyartól a célvonalig mindössze egy 3,1 g-s kanyar van, míg a soron következők egyike sem haladja meg a 2,3 g-t. Az energiadisszipáció (115 kWh) és a pedálerő össz. értéke a verseny alatt 330 kN, a 2019-es bajnokság legkisebb értékei között szerepelnek.
A LEGTAKTIKÁSABB FÉKTÁVOK
A Circuit Paul Ricard 15 kanyarjából legkevesebb 8 kanyarnál kell a pilótáknak a fékpedálra lépniük. Ezek közül egyedül egy kapott nagy igénybevételű minősítést fékek tekintetében, kettőt közepes kategóriába soroltak és a maradék öt enyhének tekinthető. Az említett legkeményebb féktávú a nyolcas kanyar (sikán), amely megtöri a Mistral-egyenest, hogy a motorok ne tudjanak maximális fordulatszámon üzemelni egy majdnem két kilométeres szakaszon, valamint előzésre is módfelett alkalmas.
➊
A versenyzők 340 km/h-s sebességgel érkeznek a kanyarbejárathoz, majd 2,09 másodpercig fékeznek, amely idő alatt 123 métert tesznek meg, hogy végül 137 km/h-s sebességgel autózzanak az ideális íven. (➊ ábra) Ilyen mértékű lassulás 5,3 g-s terhelés jelent a versenyzőkre nézve.
➋
A célegyenes utáni első kanyar hasonlóan kemény próbára teszi mind a technikát, mind a száguldó cirkusz artistáinak fizikumát: 331 km/h-ról lassítanak 177 km/h-ra 1,72 másodperc leforgása alatt, közel 1000 N terhelést kifejtve a fékpedálokra, 4,4 g-s lassulás mellett. (➋ ábra) A három legnehezebb féktávú kanyar utolsó tagja a pálya hármas kanyarja (Virage de l’Hôtel), ahol 299 km/h-ról 163 km/h-ig lassulnak a versenyautók, 1,86 másodperc alatt, ami 4 g-s lassulást jelent. (➌ ábra)
➌
ROLEX MAGYAR NAGYDÍJ 2019
A Brembo műszaki szakemberei szerint a Hungaroring a Formula–1 világbajnokság 21 pályája között, a fékek szempontjából a közepes nehézségűek közé tartozik, az 1-től 5-ig terjedő skálán 3-as értékelést kapott.
A kis körátlag megmutatja a pálya rendkívüli kanyargását és a nagy aerodinamikai terhelés igényét. Kivételt a célegyenes utáni első kanyar jelenti, amelyet egy 790 méteres egyenes előz meg.
Akárcsak Bakuban, a fékeket minden körben 11-szer kell használni; de az azeri teljes pálya 1,6 km-rel hosszabb. A Hungaroringen csak 3 fékezési szakaszon kell a féket 2 másodpercen túl használni.
A fékek minden körében 17 és fél másodpercig működnek, ami megegyezik a verseny hosszának 23%-ával. Csak a Monaco GP-n (27%) és a szingapúri GP-n (25%) van nagyobb százalékos arány.
Az átlagos lassulás körönként 3,1 g, ugyanakkora, mint a Paul Ricardon, Le Castellet-nél. A sok kanyar miatt nagyon nagy a fékezési energia, mintegy 239 kWh, közel kétszerese a Suzukában kifejtettnek.
A rajtvonaltól a kockás zászlóig minden versenyző 555 kN össz. pedálerőt fejt ki, amely a 2019-es világbajnokság egyik legnagyobb értéke. Jelentős erőfeszítés a versenyzők számára a nagy hőmérsékletek mellett ebben az időszakban.
A pálya legnagyobb lassulási szakaszai
A Hungaroringen 11 fékezési szakasz közül 3-at a fékeket komolyan igénybe vevőnek sorolnak be, 1 közepes nehézségű, a fennmaradó 7 könnyű. A fékrendszer számára a legnehezebb az első elfordulás a célegyenes után: az F1 autók 335 km/h sebességgel érkeznek és 107 km/h sebességre lassulnak mindössze 134 méter út befutása alatt. A pilóta mintegy 1800 N erővel nyomja a fékpedált 2,57 másodpercig, és ezzel 5,4 g lassulást hoz létre.
A fékezési szakasz a 12. fordulóban szintén nagyon nehéz: 294 km/h és 123 km/h sebesség között mindössze 1,97 másodperc telik el, a befutott út 102 méter. A pilótáknak itt is figyelemre méltó erőt kell kifejteniük, kb. 1200 N-t, a lassulás 4,5 g.
A 8., 9. és 11. kanyarokban a sebességcsökkentés, a fékezés elsősorban a visszaváltásokhoz szükséges, a pedálerő csekély, 150–200 N.
PALOTAI BÁLINT
A szerkesztő megjegyzései: A rendkívül izgalmas, szinte kulisszatitkokat érintő Brembo fékezési elemzés olyan „titkokat” árul el, amit eddig csak kevesek tudtak. A nagy pedálerő értékek magyarázata az, hogy a Formula–1-ben nincs szervofék. (Az ENSZ-EGB 13 az M1 kategóriában max. 500 N pedálerőt enged meg, de a szervofék már kb. 50 N pedálerőnél is hozza a maximális fékezőképességét.) A Brembo sajtóközleményében a megadott mértékegységek és mértékegység írásmódok kis túlzással 1000, reálisan tekintve legalább 60 évet mentek vissza a múltba… A hazai műszaki vizsgán a fékmérés adataiból kiszámított lefékezettség elérheti a 400%-ot „polgári” autóinknál. Mivel az alkotók ettől az értéktől megijedtek, 100%-ban maximálták a vizsga lefékezettségi % értékét. Ezt – a gyakorlat mutatja – szinte minden autó eléri. Jók vagyunk fékben is? Lehet, de lehet, hogy az értékelési eljáráson kellene változtatni. Várjuk a rendeletmódosítást.
NSZI
Forrás:
https://www.brembo.com/en/company/news/ formula-1-hu-brembo-brakes
https://www.brembo.com/en/company/news/formula-1- france-grand-prix-brembo-brakes