Vigyázat! A következőkben a lelki nyugalom megzavarására alkalmas képsorok következnek

FOLYTATÁS!

Az Autótechnika előző számában a Mercedes Vito, Sprinter CR dízelek hengerfejének szörnyű látványáról közöltünk képeket: az injektorok mellett az égéstérből felszivárgó, korommal telített égéstermék a hengerfej-szelepvezérlés oldalán a motorolajjal kátrányszerű, kikeményedő lerakódást képez. Mint írtuk: amiért ezt a régóta létező problémát ismét röviden elővettük, annak oka az, hogy kérdezik, ez meg micsoda, el lehet-e a lerakódást távolítani, az okot miként lehet megszüntetni, és miként lehet a beragadt injektorokat kihúzni.

 

Korábbi – e tárgyban írt cikkeink megírásánál, – jó 5–6 évvel ezelőtt, Deák Lajos volt segítségünkre, aki nemcsak felhívta a jelenségre figyelmünket, de hasznos javítási tanácsokat is adott, amikor műhelyében meglátogattuk. A múlt számban megjelent, „a problémát még nem éltük túl” rövid írásunkra azonnal reagált, hogy újabb tapasztalatait is megossza olvasóinkkal.

Ha ilyen szörnyű kép tárul elénk és meg akarjuk a motort javítani, kezdjük valami idegnyugtató bevételével, mert ez babramunka lesz – kezdjük a beszélgetést.

Mindent meg kell tennünk, hogy a hengerfej leszerelése nélkül, vagy ne adj isten, a motor kiszerelése nélkül jussunk eredményre. Helyünk nincs sok a motortérben ez is alaposan megnehezíti munkánkat.

Azt általában tudjuk, hogy egy vagy két inkjektor melletti gázátfújás okozza a bajt.

Első lépés a kátrányhalmaz lebontása, ez olyan, mint a fogkő-eltávolítás. Mechanikusan, lassan, aprólékosan lepattintgatjuk. Ha óvatosan csináljuk, még a belső szelepfedelet is megmenthetjük. A „fogkő-eltávolítás” során használjuk a kompresszoros (ejektoros) porszívónkat, hogy mindent azonnal elszívjunk.

Mikor már mindent, amit csak lehetett, eltávolítottunk, javaslatom szerint PUR-hab-tisztítóval oldjuk fel a maradékot. (A zsíroldó sem rossz, de azt ma már inkább csak kiszerelt alkatrész tisztításánál használom, elsősorban azért, mert bő vízzel kell öblíteni.)

A PUR-hab-tisztító spray – tulajdonképpen tiszta aceton – befújása után szorgalmasan kell ronggyal törölni a környezetet, mert hamar rászárad. Ha bírjuk türelemmel, gyönyörű fémtiszta felületet kapunk eredményül.

Ezek után keressük meg, mely injektornál van a baj. Van úgy, hogy látható is. Ha rejtőzködik, akkor én szappanos vízzel az injektorfuratnál bekenem, és elindítom a motort. Azonnal látszik, hogy hol habosodik.

Az injektor kiszerelésére ma számos eszközt adnak a szerszám-, illetve garázsberendezés-kereskedők, sokat magunk is elkészíthetünk.

Most csak azt az esetet beszéljük meg, amikor ide-oda forgatással, lengőkalapáccsal eredményre jutunk, ki tudjuk húzni az injektort.

Ha nem, akkor bontani kell a CR-injektort, hogy menetesen tudjunk rácsatlakozni, de ez egyben a porlasztó halálát is jelenti.

A kompresszoros (sűrített levegős Venturi vagy ejektoros) porszívónkat mindig használjuk, a szívócsöve végére mipolán csövet húzva, a legeldugottabb részekből is eltávolítjuk a szennyező maradványokat.

Az egyik feladat az injektor megtisztítása, a másik az injektorfurat és ülék tisztítása. Erről már az Autótechnika is több cikkben írt, itt nem részletezzük. Oldjuk meg a porlasztócsúcsfurat lezárását, hogy szennyeződés ne menjen a hengertérbe, a furat falát tisztítsuk meg drótkeféléssel, a szennyeződést tökéletesen távolítsuk el. Ülékmaróval a lerakódást távolítsuk el, ha szükséges, egy egészen minimális anyagot marjunk le.

 

Milyen alkatrészek szorulnak cserére?

Az alátétet természetesen, a fúvókarögzítő anyát (Düsenspannmutter) pedig nagyon ajánlott. Ehhez bontanunk kell a CR-injektort, vehetünk célszerszámokat hozzá, vagy a szükséges, satuba fogható passzdarabokat magunk el is készíthetjük. Ezt a munkát jobb dízeles szakműhelyre bízni!

Alaposan tisztítsuk meg az injektorleszorító csavar menetes zsákfuratát is. A furatban a menetes szakasz mélyen van.

Én még javaslom, hogy ellenőrizzük az injektorra menő csatlakozót! Ezt a lerakódás és a tisztítás is megviseli, a tömítését megduzzasztja. A rossz kontakt miatt vagy el sem indul a motor, vagy hamar hiba forrásává válik. A Mercedes márkaszervizekben ezt megvásárolhatjuk.

Köszönjük tanácsaidat!

 


 

A PUR-hab-tisztító sprayről

 

Összetétele:

Aceton 70–80%

Propan, Butan, Isobutan max. 25%

Jól szelőztetett helyen dolgozzunk a PUR-hab-tisztító anyaggal. Rosszul szellőző helyiségben használatánál a légutak védelméről gondoskodjunk. Ha ilyen helyiségben hosszabb ideig tartózkodik valaki, sűrített levegőjű légzőmaszkot kell használni.

Bőrvédelem: butil-kaucsuk vagy polietélén 4H (PE/EVAL) kesztyűt viseljünk.

Szemvédelem: védőszemüveget kell használni!

A tisztító használata során nem szabad enni, inni vagy dohányozni.