Végjáték vagy vígjáték

Az autóipar bírálta az Európai Parlament azon döntését, hogy nem foglalja bele a szintetikus tüzelőanyagokat a haszongépjárművek kibocsátásába. Az autóipar helytelennek tartja a szén-dioxid-korrekciós tényező elutasítását.

Az Európai Parlament elutasítja a szén-dioxid-korrekciós tényező figyelembevételét a haszongépjárművek kibocsátásának kiszámításakor. Ez egyelőre nem teszi lehetővé a teherautók számára, hogy klímasemleges bio-tüzelőanyagokkal és e-tüzelőanyagokkal működjenek. A haszongépjárművek kibocsátási határértékeinek kiszámításakor nem veszik figyelembe a szintetikus vagy bio-tüzelőanyagokat – erről döntött csütörtökön az Európai Parlament.

A Német Gépjárműipar Központi Szövetsége (ZDK) csalódott az Európai Parlament azon döntése miatt, hogy a haszongépjárművek kibocsátásának korlátozásáról szóló zárószavazáson elutasította a szén-dioxid-korrekciós tényezőt (CCF). „Ez jelentős visszalépés a klímasemleges közlekedési átállás felé vezető úton, mivel érthetetlen akadályokat gördít a fejlett bio-tüzelőanyagok és szintetikus e-tüzelőanyagok használatának útjába” – mondta dr. Kurt-Christian Scheel, a ZDK ügyvezető igazgatója.

A törvény azonban arra kötelezi az Európai Bizottságot, hogy foglalkozzon a haszongépjárművek szintetikus tüzelőanyagaival. A kormányok és az európai parlamenti képviselők közötti megállapodás értelmében a Bizottság mérlegelni fogja, hogy a következő évben előterjeszt-e javaslatot a kizárólag e-tüzelőanyaggal működő nehézgépjárművek jóváhagyására. „Ez egy lépés a helyes irányba. De a szén-dioxid-korrekciós tényező nélkül, amely szintén megnyitotta volna az ajtót a bio-tüzelőanyagok előtt, ezt a megoldást nehéz lesz a gyakorlatban megvalósítani” – tartja a ZDK. A flottakibocsátás gyors és hatékony csökkentése érdekében technológiasemleges intézkedésekre van szükség. Ellenkező esetben a közúti árufuvarozás éghajlatvédelme nem fog előrelépni.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.