Kedvenc eseteink 2023-ból

Készítettünk olvasóinknak egy összeállítást néhány olyan autóról, amik 2023-ban megfordultak nálunk, és a hibáik vagy a hibakeresés módszerei nem voltak hétköznapinak nevezhetők. Foglalkoztunk rengeteg elektromos, elektronikus problémával, megoldottunk jó pár komforte-lektronikai kérdést, elmerültünk számtalan emisszió-utókezelő rendszerben. Volt, ami banális volt, és akadt, amivel napokig szenvedtünk. Egy biztos, hiába vagyunk a pályán lassan négy évtizede, mindennap tanulunk valamit. 


A mágnestekercs elvesztette tekercsjellegét

Az „év homlokon csapása díjat” minden bizonnyal az az Audi S6 vitte el, amelyik képes volt napokig sakkban tartani minket egy „egyszerű kis hibával”. Tíz hengeréből notóriusan elmaradt kettő, mindig két azonos hengerben injektálási áramköri hibakód lépett fel, és a kivezérlésük abbamaradt. Már majdnem megrendeltünk egy másik motorvezérlőt, amikor még egy utolsó, de „alapos” pillantást vetettünk a renitens hengerek injektálási áramalakjára.

Az egyik injektor kivezérlésekor az áramfelvétel őrült meredeken emelkedik, míg a többi szépen exponenciálisan. Mivel a tekercsek ellenállása egyforma volt, és nem láttunk semmilyen zárlatot a kötegben, mentő ötletként megmértük az injektorok induktivitását: és lám, a problémás hengerek közül az egyiknek közel nulla volt az induktivitása (ez az érték a tekercsességet jellemzi), a többinek egyforma, 3 mH körüli. A nulla induktivitás sokkal meredekebb áramemelkedést jelent, a motorvezérlő ilyenkor zárlatot feltételez, és sajnos két injektort is lekapcsol (belső felépítése alapján csoportokba osztottan kapcsol vagy nem kapcsol rájuk tápfeszültséget).

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.