Hogyan teremt nagyobb (jogi) biztonságot az adatrögzítés

Az Event Data Recorder (EDR) a biztonságtechnika és a balesetkutatás továbbfejlesztésére szolgál. A 2+ és 3. szintű automatizált járművekben egy másik adatrögzítő, a DSSAD számos felelősségi kérdést tisztáz.

Az EDR-ben tárolt adatok anonimizáltak, és nem teszik lehetővé konkrét járművekre vagy személyekre vonatkozó következtetések levonását.

A téma éppoly érzékeny, mint amilyen félreértésekkel teli: egy sofőr spontán aligha értene egyet azzal, hogy az utazási adatokat mások tárolják és elolvassák. Tény azonban, hogy az adatrögzítés nagy potenciállal rendelkezik a közlekedésbiztonság szempontjából, és kétség esetén segíti a járművezetőket jogaik gyakorlásában. 

2024 júliusától minden, az EU-ban újonnan nyilvántartásba vett M1 (személygépkocsi) és N1 (3,5 tonnáig terjedő haszongépjármű) osztályú járműben eseményadatrögzítőnek (EDR) kell lennie.

Ez már 2022 óta így van az újonnan homologizált modelleknél. A repülésiadat-rögzítőhöz hasonlóan az EDR baleset után is értékelhető, hogy jobban megértsük, mi is történt pontosan. A rögzítés csak baleset (esemény) esetén történik, és csak rövid ideig, öt másodperccel az ütközés előtt és 300 ezredmásodperccel azután. A többi időszakból származó adatok folyamatosan felülírásra kerülnek, és nem kerülnek mentésre.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.