„Négyévszak” abroncsok, mind ugyanolyan?

Az "all-weather" és az "all-seasons" gumiabroncsok olyan abroncstípusok, amelyek képességeiket tekintve kifejezetten arra irányulnak, hogy egész évben megfeleljenek a különböző időjárási körülmények közötti autózásnak. Míg elnevezéseik alapján azt gondolhatnánk, hogy ugyanazt jelentik – és gyakran sajnos egy néven is forgalmazzák őket - valójában vannak különbségeik. Mi a különbség? Erről beszélünk rövid cikkünkben.

Az egyre kevesebb igazi tél sajnos már valóság. Az olyan helyeken pedig, mint például Magyarország, hagyományosan az ősz vége, amikor a sokat emlegetett 7 celsius fok alá süllyed tartósan a hőmérséklet, aminél indul a gumis szezon. De nem mindenki vált át téli gumira a hideg hónapokban, ehelyett „négyévszak” abroncsot használ, viszont abból is két változat van: „all-weather” és „all-seasons”, a köztük lévő különbségek jobb megértése érdekében nézzük meg őket alaposabban:

A kompromisszum első kérdése? Mit érez belőle a felhasználó?

Mindkét abroncs változat arról szól, hogy a felhasználónak ne kelljen szezonális váltást csinálni, azonban ennek ára a specifikált téli, illetve nyári abroncsok teljesítményszintjétől történő elmaradás, azonban a közhiedelemmel ellentétben ez messze nem a balesetveszélyességet jelenti, hanem azt, hogy a felhasználónak kompromisszumokat kell kötnie a dedikált téli, illetve nyári változatokhoz képest. Ebben természetesen szerepet játszik az abroncs anyaga, az úttal érintkező kontaktfolt nagysága, tapadása és az átadott nyomaték mértéke. A markáns különbséget az jelenti, hogy az „all weather” abroncsok elfogadható teljesítményt nyújtanak hóban és jeges körülmények között is még a dedikált téli abroncsokhoz képest is, míg a „all-seasons”” változatok a kifejezetten enyhe telek átvészelésére alkalmasak. Az „all-season” abroncsokat pl. Kanadában „három évszakos gumiknak” is nevezik, mivel nem felelnek meg a Kanadai Gumiszövetség szigorú hóbiztonsági követelményeinek és teljesítményük 7°C alatti hőmérsékleten csökken. Futófelületük mintázata elsősorban a zaj csökkentésére és az alacsony gördülési ellenállás biztosítására szolgál, nem pedig a stabilitás növelésére csúszós utakon. Általánosságban elmondható, hogy csak meleg, száraz és enyhe nedves körülmények között használhatók biztonsággal.

Természetesen mindez nem jelenti azt, hogy igazán kemény téli időjárás – és ónos eső - esetén a specializált téli abroncs használatától eltekintsünk – alapvetően autózási szokások, illetve konkrét úti cél függvénye a helyes választás - utolsó információink szerint pl. Ausztriában a hegyek között is megengedett már az „all year” változat, viszont hólánc kiegészítéssel kell rendelkeznie az autósnak, keményebb időjárás és hóviszonyok esetére. De magyar példát hozva pl. megszokottan „nem túl hideg, néha havas, de általában jeges” teleinken mostanság egy magyar hegyvidéken autózó felhasználónak „all-weather”, míg a döntően nagyvárosban autózó autósnak „all-season” a kettő közül ajánlható változat – amennyiben nem specifikált abroncsot akar autójára, és erről a gumisnak lebeszélnie sem sikerül.

Külső és piktogrammok tekintetében az „all-weather abroncsokat a három hópehely szimbólum díszíti, míg a „all-seasons” abroncsokon ez általában nem található meg. Ez a szimbólum egyfajta jóváhagyási pecsét és azt jelzi, hogy az abroncsokat tesztelték és képesek legalább 110 százaléknyi tapadást biztosítani egy „all-seasons” referencia gumiabroncshoz képest (pl. az amerikai ASTM E1136-14 szabvány szerint).

Ez a laboratóriumi vizsgálat többet mond a fogyasztóknak, mint egy M+S jelölés, ami csak a futófelület geometriájának jellemzésére szolgál. Az „all-weather” abroncsok olyan gumikeverék felhasználásával készültek, amelyet úgy terveztek, hogy 7°C feletti és alatti hőmérsékleten is hajlékonyak maradjanak, tapadást biztosítsanak és teljesítsenek, agresszív futófelület-kialakításuk és lamellázásuk pedig lenyűgöző téli csúszásállóságot biztosít, miközben melegebb körülmények között is érzékeny kezelhetőséget biztosítanak. Viszont mindezek ára a tartósságban van, gyorsabban kopnak, mint „all-seasons” társaik – tehát utóbbi tartósabb.

Az egyik legkedveltebb „all-weather” gumiabroncs a Michelin CrossClimate2. Hat év/60 000 mérföld(~96 ezer kilométer) futófelületi garanciával rendelkezik. A gumiabroncs-garancia fontos tényező, amit a fogyasztóknak figyelembe kell venni a gumiabroncs-cserénél és segít megbecsülni, hogy meddig tarthatnak a gumik. Általánosságban elmondható, hogy a téli gumikra nem vonatkozik futófelületi garancia, bár a legtöbb „all-weather” gumira igen!
 

Általánosságban

A dedikált téli gumiabroncsokhoz használt gumikeverékeket nem tervezték meleg időjárási viszonyokra és bizonyos hőmérséklet felett magas szinten kopnak. Ezenkívül az iparág azt nevezi célkonfliktusnak, hogy a nedves tapadás és a hideg tapadás közötti egyensúlyt nehezen lehet elérni. Ezért a „három csúcsos hegyi hópehely” szimbólummal ellátott „all-weather” gumiabroncsok egyfajta áttörést jelentettek az iparág számára. A gumiabroncsok teljesítménye szárazon, hóban és jégen egyaránt javult. A szélesebb hőmérsékleti tartományban jól teljesítő gumik lehetővé tették néhány gumiabroncsgyártónak, hogy olyan abroncsokat fejlesszenek ki, amelyeket a fogyasztók egész évben használhatnak.

További javasolt „all-weather” változatok:

  • Bridgestone WeatherPeak
  • Goodyear Assurance WeatherReady
  • Firestone WeatherGrip
  • Nokian WRG4
  • Yokohama Geolander CV4S
  • General Altimax 365AW
  • Hankook Kinergy 4S2
  • Falcon Aklimate
  • Toyo Celsius II
  • Kenda Vezda Touring 4S
  • Pirelli WeatherActive Line
  • Vredestein Quatrac

 

Az „all-weather” abroncsok működése az alábbi videókon is megtekinthető:

 

Forrás: www.caranddriver.com, michelin.com, coopertire.com, tirecraft.com