A követési távolság és a biztonságos közlekedés

Megdöbbentően magas arány: a közúti balesetek negyedét, egész pontosan 25,1%-át a követési távolság szabályainak semmibevétele okozta hazánkban 2023 első hét hónapjában. (7781-ből 1956-ot). A KRESZ 27. §-ának (1) bekezdése szerint: „Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetén is – meg lehessen állni.” A féktávolság és a követési távolság nem azonos fogalmak.

A féktávolság az észleléstől a megállásig megtett út hossza. Ennek első része a cselekvési idő alatt megtett út hossza, a másik része a fékút, azaz a fékezett kerekekkel megtett út. A cselekvési idő átlagosan 1 másodperc.

A követési távolság – azonos lassulásra képes járműveket feltételezve – a cselekvési idő alatt megtett út hossza.

36 km/h – 10 m
50 km/h – 13,9 m
60 km/h – 16,7 m
72 km/h – 20 m
80 km/h – 22,2 m
90 km/h – 25 m
100 km/h – 27,8 m
120 km/h – 33,3 m
130 km/h – 36,1 m

A leírtakat figyelembe véve a gond sok-irányú, a balesetek számának drasztikus csökkentése szinte megoldhatatlan feladat. Menjünk bele a részletekbe!

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.