Az alkoholfogyasztás és a közlekedés

Az Európai Bizottság becslései szerint az EU-ban a közúti halálesetek negyede alkohollal kapcsolatos. Évente körülbelül hatezer-ötszáz ember életét lehetne megmenteni, ha az ittas vezetőket ki lehetne zárni a közlekedésből.

Hazánkban 2022-ben 1178 alkoholos befolyás alatt elkövetett baleset történt. Ez nem azt jelenti, hogy (sokszoros idézőjelben) csak ennyi járművezető volt ittas! A WHO a 2010-es jelentésében arról ír, hogy Európában a tiszta alkoholfogyasztás éves átlaga 9,2 liter. És ezen a listán nem állunk az utolsó helyek valamelyikén. Természetesen országonként változó a mennyiség, és az alkoholos befolyásoltság alatt elkövetett balesetek megítélése is. Németországban például emberölésnek minősítették a visszaeső ittas balesetokozást. Nyilván ezt a nevezéktant vette át Szijártó István, Baranya idén kinevezett új főkapitánya is, amikor első interjújában nagy feltűnést keltve kijelentette, hogy a tudatmódosító szer hatása alatt lévő vezetőket potenciális gyilkosoknak nevezhetjük.

Nincsen könnyen használható eszköz a rendőrség kezében, hogy az alkoholos befolyás alatt kísérletezőket kiszűrje a közlekedésből. Az ellenőrzések során alkalmazott szondázás nem alkalmas nagyszámú kontrollra. Nagy a valószínűsége, hogy nap mint nap több ezer ittas vezető vesz részt a közlekedésben. Az USA szenátusa előtt van egy több ezer oldalas tervezet, amelynek értelmében – sok egyéb szigorítás mellett – a jövőben minden autót alkoholszondás indításgátlóval kellene felszerelni az Egyesült Államokban. Az egyik hazai autós szaklap, a vezess.hu éppen két évvel ezelőtt elvégzett (nem reprezentatív, de sokatmondó) felmérése során a hazai autósok harmada elutasította a szondás indításgátló magyarországi alkalmazását…

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.