Toyota THUMS szimuláció ütközésvédelmi fejlesztésekre

A Toyota THUMS (Total Human Model for Safety) egy olyan szoftveres megoldás, amely az autógyártásban és a balesetvédelem terén alkalmaznak. A THUMS szimulálja a balesetek során az emberi test sérüléseit és ezáltal hozzájárul a biztonságosabb autók tervezéséhez. Ebben a témakörben cikkeinket Ez + Az rovatunkban éri el.

A vezetőülés tervezésekor számos szempontot kell figyelembe venni, hogy biztosítsa a vezető kényelmét, biztonságát és hatékonyságát az autóban. A THUMS különböző emberi testmodelleket alkalmaz a gyermekek és felnőttek különböző testméretei és típusai szerint, valamint figyelembe veszi az ülés elhelyezkedését, a biztonsági övek és légzsákok működését, valamint a testre ható erők és a sérülések mechanizmusát. A szoftver számos baleseti forgatókönyvet és ütközési helyzetet szimulál, hogy segítsen a biztonságosabb autók tervezésében. A szimulációk eredményei azt mutatják, hogy a THUMS segítségével tervezett autók jobban védik az utasokat az ütközések során és csökkentik a sérülések és a halálesetek számát.

A THUMS-t 1997-ben fejlesztette ki a Toyota és azóta folyamatosan fejleszti és alkalmazza az autógyártásban és a balesetvédelemben.

A szoftver immár hetedik iterációja továbbfejlesztett lehetőségeket nyújt az emberi test modellezése tekintetében, pontosabban visszaadja a legfontosabb testrészek geometriáját és tulajdonságait, beleértve a medencét, a hasi szerveket, a gerincet és a bordákat, előre tudja jelezni az emberi csontokra, szervekre és izmokra gyakorolt ​​hatást, amikor a jármű utasai pl. hanyatt fekszenek és reprodukálni képes, hogy az emberek hogyan változtatják helyzetüket és megfeszítik izmaikat, amikor vészhelyzetben manővereznek egy járművel.

Az automatizált vezetési rendszerek foglalkoznak az emberek testtartásának változásaival is. Például a SAE 3-as szintű ADAS (fejlett vezetőtámogató rendszerek), amelynél az autó automatikusan elvégzi a legtöbb vezetési feladatot, így a vezető hátradőlhet és pihenhet. Ha egy személy fekvő helyzetben van, a test eltérően reagál az utasbiztonsági rendszerekre. A testtartás megváltoztatása még akkor is, ha felülnek, ütközés esetén jelentősen eltérő hatásokhoz vezethet, különböző típusú sérüléseket okozva.

Sabine Compigne, a Toyota K+F Biztonsági Kutatási műveleteinek műszaki vezetője kifejtette: „Különös figyelmet kell fordítani arra, hogy a medence ütközéskor az ülésben maradjon. Ez döntő fontosságú a „tengeralattjáró-effektus” elkerülése érdekében, amikor az utas kicsúszik a kétpontos öv alól, ami nagyobb valószínűséggel okoz hasi sérüléseket. A megfelelő medencetartás azonban csökkentheti a gerinc kompresszióját és így megelőzheti a gerincsérüléseket. Ezért különösen fontos, hogy az ülés és az öv beállítása megfelelő legyen az utas testalkatához és méretéhez.

A vezetőülés tervezésekor fontos szempontok közé tartozik az ergonómiai megfelelés, az ülés kényelme, a vezető testméreteinek és testtípusának figyelembevétele, a biztonság és az összhang az autó belső kialakításával. Az ergonómiai megfelelés biztosítja, hogy az ülés és az ellenőrző panelek megfelelő pozícióban legyenek, hogy a vezető kényelmesen és hatékonyan tudja használni azokat. Az ülés kényelme nagyon fontos, mert a vezető sok órát tölthet az autóban és ha az ülés kényelmetlen vagy nem megfelelően támasztja alá a testét, az fájdalmat és kényelmetlenséget okozhat.

A vezető testméreteinek és testtípusának figyelembevétele szintén fontos, mert az ülésnek alkalmazkodnia kell a vezető testéhez. A biztonság szempontjából fontos, hogy az ülés és a fejtámla megfelelően támassza a vezető fejét és a biztonsági övek megfelelően, állíthatóan illeszkedjenek.

Az összhang az autó belső kialakításával, az ülés stílusa és kialakítása harmonizáljon az autó többi belső elemeivel, befolyásolhatja az autó vezetési élményét, például a magasabb oldalfalú sportülések jobb oldaltartást biztosítanak a vezetés közbeni intenzívebb kanyarok esetén.

A Toyota 2021 óta ingyenes hozzáférést biztosít a THUMS know-how-jához, úgy véli, hogy a THUMS használata elősegíti a biztonságosabb mobilitást és ösztönzi az iparágat, hogy összpontosítson az emberi test komplex viselkedésének modellezésére és megértésére az ütközések során. A THUMS technológiai know-how-jának ingyenes hozzáférése lehetővé teszi más vállalatok és kutatók számára, hogy fejlesszék a saját ütközésvédelmi technológiáikat és javítsák az autók biztonsági teljesítményét. Ez a kezdeményezés azt is jelzi, hogy a Toyota elkötelezett a globális közösség szolgálatában és az autóipar fenntartható fejlődésének előmozdításában.

A csatolt egykori THUMS videó a mai napig legátfogóbb bemutató jellegű ismeretanyagot mutatja be a szoftver lehetőségeiről:

Forrás: electrichybridvehicletechnology.com