A láthatóvá tett égés

A motorfejlesztők problémája a kezdetek kezdetétől az, hogy ami számukra a legfontosabb, azt nem látják!

A belső égésű motor lényege a (belső) égés, az égés lefolyása, és pont ez marad rejtve a fejlesztők szeme előtt. Sötétben tapogatóznak…

A töltetmozgás, a láng kialakulása és terjedése, ezen múlik szinte minden. A nyomáslefolyás az indikálással ugyan ismert, és ez nagyon fontos, de nem tudjuk pontosan, hogy miként is alakult ki az „égési törvény”, vajon lehetne-e jobb.

A dízelmotorosok „szenvedtek” ettől a legtöbbet. Tudjuk hányféle megnevezésű, általában gyártók nevéhez kötődő elégetési eljárású, befecskendezési módozatú motorról szól a technikatörténet. Sokáig úgy volt, hogy maguk sem tudták, miért lett jó az ő motorjuk. Az égéstér kialakításra, a kamra formákra jobbára ráéreztek. Vita volt, hogy az álló levegőtöltetbe igen nagy nyomással való befecskendezés a jó (például Cummins), vagy a belső örvényléssel létrehozott, falra felkent gázolajrétegből lehántolt réteg alkotta keverék adja a jó hatásfokot, a kis füstölést (például MAN M elégetési eljárás). Ne gondolja senki, hogy ezen már túlvagyunk! Évente dicsekednek a gyártók, hogy újfajta dugattyútetővel (hullámvető) még jobb a motorjuk, vagy, hogy a dugattyúkamra nüánsznyi változtatása milyen szenzációs eredményt hozott.

Belenézni az égéstérbe, hengertérbe – műszakilag nagy kihívás. Az ún. hidegbombákban a levegő és a tüzelőanyag mozgását, keveredését, a tüzelőanyag befecskendezést, tehát az áramló közegeket láthatóvá tenni is nagy feladat. A Schlieren fotográfia nagy előrelépés volt, a BME-n folyó motorfejlesztést is segítette egy ilyen berendezés. Az igazán nagy kihívást a gyulladás, lángfront kialakulás, lángterjedés, a turbulencia lefilmezése jelenti. Ez az égéstérben keletkező szennyezőanyagok létrejöttének tanulmányozásában is alapvetően fontos.

A nagysebességű filmezést megoldani a kisebb gond, a bepillantás lehetőségének megteremtése működő motornál a nagyobbik műszaki feladat. A kutatási célokat szolgáló üvegdugattyús motor, vagy az átlátható hengertömbbel vagy hengerhüvellyel készült motor még a világ nagy fejlesztőintézeteiben is ritkaságnak számított pár évtizede.

A dízelmotor közvetlen befecskendezése a fejlesztők előtt is sok kérdést hagyott nyitva: vajon szabad-e a gázolajsugárnak elérnie a falat vagy „odaútban” már előbb kell meggyulladnia? Nézzük meg a videókat!

A harmadik videó egy égésfolyamat filmezés „házi” változatát mutatja be, a film az égés „izgalmas” ezredmásodperceibe ad betekintést.